Kultur

Luksusbransjen tror hasj blir like vanlig som et glass god vin

Luksusbransjen nøyer seg ikke lenger med rådyr mote, mat og drikke. Nå har de også fått øynene opp for det økonomiske potensialet i kvalitetscannabis.

Bilde 1 av 2

Nylig ble de to amerikanske cannabisentrpenørene Mario Sherbinski og Clement Kwan invitert til VOICES, et årlig event for mote- og luksusbransjen i regi av nettmagasinet Business of Fashion, for å snakke om det globale økonomiske potensialet i marihuana som merkevare.

– Jeg er her for å bære fanen, sa Sherbinski da han og kollega Clement Kwan, grunnleggeren av den luksuriøse cannabismerkevaren Beboe, entret podiet i Oxfordshire.

Les også: California legaliserer cannabis som rusmiddel

Cannabismerker

Mario Sherbinski er mannen bak av Sherbinskis – en av verdens raskest voksende cannabismerkevarer. Og Kwans Beboe regnes som A-kjendisene i Hollywoods favorittprodukt. Kwan, som har lang erfaring fra motebransjen, har superstjerner som Orlando Bloom, Sharon Stone og Justin Theroux på kundelisten.

Han vet at mange som har lyst til å kjøpe marihuana vegrer seg fordi produktet sliter med et imageproblem og mange av utsalgsstedene i California fortsatt ser ut som lurvete freaker-buler.

Man kan derfor se for seg at det i framtiden vil være mulig å kjøpe for eksempel hasj og brukerutstyr, som piper, med store logoer fra merker som Gucci og Louis Vuitton.

Les også: Tomatprodusent på Fyn skal dyrke 120 tonn cannabis i året

Flaske vin

«Du vet når du blir invitert i middagsselskap og tar med en flaske vin? Det er dit vi vil med vårt produkt» uttalte han tidligere i et intervju med New York Times.

Invitasjonen til Business og Fashions årlige samling indikerer at luksusbransjen er klare for å ta marihuana-bransjen på alvor. California legaliserte rekreasjonsbruk av marihuana i 2016, Canada i 2018. Og salgstallene peker en vei; oppover.

###

En forventet omsetning i statene i USA som har legalisert ligger i år i følge Fox News på:
831 millioner dollar i Washington State
617 millioner i Colorado
122 millioner dollar i Oregon
Og en milliard dollar i California

En dollar er snaut 10 norske kroner. Dermed nærmer California seg 10 milliarder norske kroner i forventet omsetning i 2019.

Les også: Cannabis i kokkeshow skaper reaksjoner

Lest denne?: Tinder i gamledager: «Glad i å pule, ikke for opptatt av utseendet»

Luksusklassen

De to cannabisgründerne fortalte hele sin historie fra oppstart til framtidig økonomiske potensiale for cannabismerkevarer i luksusklassen. I tillegg til egne respektive cannabismerkevarer har Kwan og Sherbinski også slått seg sammen for å produsere et nytt high end-produkt for Kwans Beboe, et marihuanaprodukt som allerede omtales av New York Times som «marihuanaens Hermès».

Allerede er flere kjendiser som Snoop Dogg tungt inne som investorer i cannabisbransjen og har blant annet sitt navn på brukerutstyr fra produsenten Grenco Science.

Luksusmerker som Gucci og Louis Vuitton vil ha uante muligheter til å klistre logoen på enorme luksusvarianter av brukerutstyr.

Les kommentar: Ja til legalisering og pol-pot

Mer fra Dagsavisen