Denne H & M-annonsen har ført til anklager om skjult rasisme og utløst protester verden over.

H&M-butikker vandalisert og stenger etter «rasistisk» reklame

Kleskjeden opplever protester og ødeleggelser.

Som Dagsavisen tidligere har skrevet viser den omstridte kampanjen en svart gutt iført en grønn hettegenser med teksten «Coolest monkey i the jungle» og har ført til anklager om skjult rasisme.

Den svenske kleskjeden har trukket annonsen, som også har høstet kritikk i USA og Europa.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

The Weeknd

The Weeknd har jobbet tett med H&M og deltatt i kampanjer for klesgiganten. Han reagerer sterkt på fotoet i kampanjen der en gutt har en hettegenser med teksten «den kuleste apen i jungelen».

H&M trakk så bildet fra alle kampanjer.

– Vi er veldig lei oss for dette bildet og vi ber så mye om unnskydning, sa kommunikasjonssjef Johanna Morell til Dagsavisen.

Les også: The Weeknd raser mot H&M etter «rasistisk» reklame

Vandalisert

Nå er folk i Sør-Afrika forbanna. Flere Hennes & Mauritz-butikker i Sør-Afrika er vandalisert de siste dagene, ifølge SVT som resultat av en organisert kampanje som det venstreradikale partiet Economic Freedom Fighters har satt i verk, skriver NTB.

Lørdag opplyste kleskjeden at de inntil videre stenger sine butikker i Sør-Afrika, av hensyn til de ansattes og kundenes sikkerhet.

– De ansattes og kundenes sikkerhet er det aller viktigste for oss, og vi har stengt samtlige av våre butikker i Sør-Afrika på grunn av de pågående protestene, skriver H&M i en pressemelding.