Debatt

Vysjonsløst

NSB skal hete Vy. Latteren har så vidt stilnet etter at Statoil i fjor omdøpte seg selv til Equinor, før lattersalvene igjen runger over Norge. Vy? Det blir for dumt. Det er nytale.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Selskapet tidligere kjent som Norges Statsbaner, inviterte i går morges til pressekonferanse for å legge fram sitt nye navn. Da hadde det gått et lite halvår siden det først ble kjent at et navnebytte ble vurdert.

Mesta, Equinor, Vy. Lista begynner å bli lang over offentlig virksomhet som panisk prøver å tilpasse seg den moderne verden. Konsulenter i millionklassen hyres inn for å komme fram med merkevarer som kan ta selskapene inn i framtida. Uten å være tynget ned med sannheten om at det er staten som er eier. Statens veivesen, Statoil og Norges Statsbaner. Fortsatt statseid, men det klinger vel bedre i noens ører.

Men hvorfor skal statlig eierskap kamufleres? Folk flest liker staten, har tillit til staten og har tro på staten som eier.

Språkrådet har advart NSB mot navneendringen. Fordi navnet sier absolutt ingenting om hva selskapet driver med. Rådet påpeker også man med det nye navnet fjerner seg fra «den selvstendige demokratiske verdien som ligger i at statlige navn er umiddelbart tilgjengelige for innbyggerne», altså at navnet indikerer felleseie, og at man koble virksomheten til staten. Vi slutter oss til dette.

Siden 1883 har vi hatt NSB. I konkurranseutsettingens tid er det ikke verdt noe. Et bedre bilde på vår tids historieløshet, skal man lete lenge etter. Mer enn 130 års historie, norsk kulturarv, med nasjonsbygging og nasjonsbinding må visstnok bare viskes ut, skal selskapet ha en framtid. Det skulle vært omvendt.

136 års historie som NSB, en merkevare som alle i Norge har et intuitivt forhold til, skulle vært det aller beste argumentet for ikke å bytte navn. Og verdens rikeste stat som eier, hvordan kan det bli galt?

Mer fra: Debatt