Debatt

Vy for tog

Stemningen var omtrent like god som i en episode av luksusfellen. «Du har brukt 280 millioner på hva?!» ropte mannen min, familiens Hallgeir Kvadsheim, mot administrerende direktør i Vy. «Men dere har jo ikke engang kjøpt nye tog til Follobanen!».

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Frustrasjonen var ikke mindre dagen etter. Toget på strekningen vi begge reiser daglig var innstilt, neste tog var nærmere en halv time forsinket på grunn av at forrige tog hadde havarert. Slitne foreldre sto ute i kulda og ventet mer eller mindre tålmodig på tog som ikkke kom, barn ble hentet sent i barnehagen.

Hvis du spør pendlere på Østfoldbanen hva de synes om navnebyttet fra NSB til Vy får du nok bare resignerte sukk tilbake. Vi har gitt opp at situasjonen skal forbedre seg. Noen har flyttet nærmere jobben, begynt å ta buss hvis det finnes, begynt å kjøre bil eller bare sluttet å kjøpe billett i stille protest.

Mer eller mindre fra påske til august skal de samme passasjerene bruke buss for tog til og fra jobben. Det er helt i orden, oppgradering og vedlikehold av skinner og infrastruktur er noe vi har stor forståelse for. Men hva med litt oppgradering av togene som skal kjøre på skinnene? Mange av togene mellom Oslo og Ski lengter etter å bli pensjonert. Passasjerene får merke konsekvensene av at togene er så slitne daglig.

Men det brydde ikke Vy seg om. Som en tenåring brukte de 280 millioner på ny look, «for å kunne tilby enda bedre reiser». Men passasjerene bryr seg dessverre ikke om hva toget heter når det ikke engang går.

Mer fra: Debatt