Debatt

Visste du at Ruter ikke eier busser?

Ikke visste vi at Ruter ikke driver busstrafikk. Kanskje er det nytt for andre også?

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

En gammel dame, snart 95 år, prøvde mandag 29. mai å stige av 25-bussen på holdeplassen Kjelsåsalleen i Oslo. Før hun hadde fått begge føttene på asfalten kjørte bussen. Ryggsekken hennes befant seg inne i bussen, resten av henne på utsida. Dette førte til at hun falt og slo seg kraftig. Bussen bare fortsatte. Sjokkert og blødende henvendte hun seg til oss som var vitne til hendelsen. Vi syntes også dette var drøyt og ringte Ruter omgående. Selskapets Kundeservice gav oss en oppskrift på hvordan en kunne klage. Det dreide seg om et skjema på nettet, ganske lettforståelig, forresten. 10 minutter etter opptrinnet var klagen underveis med internetsk hastighet, og vi fikk et 6-sifra saksnummer i retur. Så langt så bra.

Dagen etter får vi følgende melding fra Ruter:

«Hei. Din henvendelse med ref: 545867. Vi beklager opplevelsen hun har hatt med en av våre busser. Vi håper alt er, etter forholdene, bra med henne. Ruter eier ingen busser selv, skadesaker må derfor håndteres av det enkelte busselskap som kjører på kontrakt for oss. Din henvendelse er videresendt til Nobina Norge AS som vil følge opp saken og ta videre kontakt med dere. Ønsker deg en fin dag. Slik svarer du på denne eposten:

Denne meldingen kommer fra en adresse som det ikke er mulig å svare til. Direkte svar på denne meldingen vil derfor ikke komme frem til oss. Med vennlig hilsen NNNNN, Kundekonsulent (saksbehandlers navn er med vilje utelatt), Ruter As, Kollektivtrafikk for Oslo og Akershus, Dronningens gate 40, Postboks 1030 Sentrum, NO-0104 Oslo»

Ikke visste vi at Ruter ikke driver busstrafikk. Kanskje er det nytt for andre også?

Men outsourcing vet vi hva er. Nå er vi enda sikrere på mulige konsekvenser også.

Mer fra: Debatt