Kultur

Vil luftforurensing til livs

På 80-tallet var det tillatt å røyke i fly. Fram til 2004 var det lov å røyke inne på restauranter. I 2015 luftforurenser vegtrafikken i Oslo så mye at folk dør av det.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Vi kan fortsette med gulrøttene, men nå er det på tide å svinge pisken over privatbilistene. Bilen er hinderet for framtidsbyen vi ønsker oss. Derfor trenger Oslo politikere som vil planlegge for bilkø og manglende parkeringsmuligheter.

Forskere har dokumentert markant høyere dødelighet i Oslo etter dager med høy luftforurensing. Barn er spesielt følsomme for forurenset luft, og skole- og barnehagebarn tilbringer forholdsvis mye tid utendørs. Kan vi akseptere at barn bor og leker i helsefarlig luft?

I årtier har politikerne tatt upopulære valg for å bedre folkehelsa. I etterkant har vi sett at tiltak som røykeloven var riktige valg. Men på et område har vi ikke klart å implementere de store upopulære beslutningene: i vegtrafikken.

Bydel Gamle Oslo er tidvis sterkt rammet av helsefarlig luftforurensing. Vegtrafikk er hovedkilden til luftforurensingen i Oslo. De mest effektive virkemidlene for å få folk til å la bilen stå er kø og manglende parkeringsmuligheter. Gamle Oslo Arbeiderparti vil snu opp ned på trafikkhierarkiet: vi vil lage hindre for gjennomgangstrafikk i bydelen, fjerne parkeringsplasser og tilrettelegge bedre for kollektivtrafikk, sykkel og gange. Vi vil skape en grønnere bydel der det blir triveligere og mer helsevennlig å være myk trafikant, en bydel folk kommer til med buss, og en bydel som folk reiser gjennom med t-bane. Vi vil skape en bydel der det er vanskeligere å være privatbilist. Vi kan ikke akseptere at astmatikere og andre utsatte grupper har mindre rettigheter til å bevege seg ute om vinteren enn de som kjører med forurensende biler.

I framtida er dagens trafikksituasjon i Oslo like tankefjern som at det en gang var tillat å røyke ombord på fly. Om vi får et visjonært byråd, vel å merke. For et år siden vedtok årsmøtet til Oslo Arbeiderparti å jobbe for et tilnærmet bilfritt sentrum innenfor Ring 1. Sentrumskjernen bør være forbeholdt syklende, gående, kollektivtrafikk og nyttekjøring. Det vil gi mer plass til busser og myke trafikanter - og ikke minst et triveligere bymiljø med renere luft og grønnere omgivelser.

Gamle Oslo Arbeiderparti vil at det skal planlegges for mennesker, ikke biler. Vi håper valget vil gi oss et byråd med minst like høye ambisjoner.

Mer fra: Kultur