Debatt

Venstre leverer i sykkelpolitikken

I Dagsavisen 3. mars påstår SVs gruppeleder i bystyret, Sunniva Holmås Eidsvoll, at det ikke er noen vits å stemme Venstre dersom man er opptatt av sykkel, fordi vi samarbeider med de andre borgerlige partiene i mange saker. Det er en påstand som faller på sin egen urimelighet.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

I byråd med Høyre og KrF i forrige periode startet Venstre et historisk løft i sykkelpolitikken. Det var med Venstre ved roret at Oslo som sykkelby tok form. Det var Venstre som opprettet kommunens Sykkelprosjekt og det var Venstre som utarbeidet den sykkelstrategien som SV i byråd nå følger.

Det er med andre ord Venstres politikk som gjør at det nå bygges mer sykkelvei i Oslo enn noen gang før. Snorklippingen foretas av det nye byrådet, men med svært få unntak er det Venstres gjennomslag som har ført til denne positive utviklingen i Oslo. I sykkelpolitikken kom SV og resten av byrådet til dekket bord.

Eidsvoll kaller Høyre og Frp for bremseklosser i sykkelpolitikken. Jeg kan langt på vei være enig i det i flere saker, senest i bystyret i forrige uke stemte begge partiene for mer parkering og mindre tilrettelagt sykkelvei i to saker. Derfor synes jeg det er merkelig at Eidsvoll benytter anledningen til å kritisere Venstre, som jo stemte sammen med byrådspartiene i disse sakene. SV burde jo juble over at Venstre konsekvent er med på å sikre et bredt flertall for gode sykkelforslag i bystyret!

Hva Høyre gjør som opposisjonsparti har Venstre ingen kontroll over. Hvilken politikk vi førte sammen i byråd, derimot, er også Venstres ansvar, og vårt byråd førte en god sykkelpolitikk som nå gir resultater. Nettopp derfor er jeg helt uenig med Eidsvoll i hennes konklusjon. Er man opptatt av sykkel bør man stemme Venstre, fordi det gir oss makt til å dra resten av de borgerlige partiene i riktig retning. Det har vi vist før at vi klarer.

Mer fra: Debatt