I byråd med Høyre og KrF i forrige periode startet Venstre et historisk løft i sykkelpolitikken. Det var med Venstre ved roret at Oslo som sykkelby tok form. Det var Venstre som opprettet kommunens Sykkelprosjekt og det var Venstre som utarbeidet den sykkelstrategien som SV i byråd nå følger.
Det er med andre ord Venstres politikk som gjør at det nå bygges mer sykkelvei i Oslo enn noen gang før. Snorklippingen foretas av det nye byrådet, men med svært få unntak er det Venstres gjennomslag som har ført til denne positive utviklingen i Oslo. I sykkelpolitikken kom SV og resten av byrådet til dekket bord.
Eidsvoll kaller Høyre og Frp for bremseklosser i sykkelpolitikken. Jeg kan langt på vei være enig i det i flere saker, senest i bystyret i forrige uke stemte begge partiene for mer parkering og mindre tilrettelagt sykkelvei i to saker. Derfor synes jeg det er merkelig at Eidsvoll benytter anledningen til å kritisere Venstre, som jo stemte sammen med byrådspartiene i disse sakene. SV burde jo juble over at Venstre konsekvent er med på å sikre et bredt flertall for gode sykkelforslag i bystyret!
Hva Høyre gjør som opposisjonsparti har Venstre ingen kontroll over. Hvilken politikk vi førte sammen i byråd, derimot, er også Venstres ansvar, og vårt byråd førte en god sykkelpolitikk som nå gir resultater. Nettopp derfor er jeg helt uenig med Eidsvoll i hennes konklusjon. Er man opptatt av sykkel bør man stemme Venstre, fordi det gir oss makt til å dra resten av de borgerlige partiene i riktig retning. Det har vi vist før at vi klarer.