12-07-2016

Velg mat fremfor tilskudd

Å fremme et vanlig, variert kosthold fremfor tilskudd, er alltid å foretrekke.

I Dagsavisen 5. juli skriver Tanja Kalchenko om jodmangel i Norge og hvordan vi kan sikre at alle får nok jod.

Kalcehnco presenterer i leserinnlegget sitt gode råd for hvordan veganere kan sikre jodinntaket. Veganere er helt avhengige av jod som kosttilskudd eller tilsatt i for eksempel salt, for å få nok. Vi mener imidlertid at det er viktig å understreke at folk som ikke lever på et vegansk kosthold, som jo er de fleste av oss, enkelt kan dekke behovet for jod og andre næringsstoffer ved å spise helt vanlig mat. Det er også det Helsedirektoratet anbefaler, at vi spiser variert for å sikre at vi får nok av alle vitaminer og mineraler.

Ved å følge forslaget til Nasjonalt råd for ernæring om å innta 5 dl melk, syrnet melk eller yoghurt hver dag, samt å spise fisk til middag 2–3 ganger i uka (husk hvit fisk), og ellers sunt og variert, kan du enkelt dekke behovet ditt for jod, uten at du trenger verken kosttilskudd, jodberiket salt eller tang- og taremel.

Å fremme et vanlig, variert kosthold fremfor tilskudd, er alltid å foretrekke. Særlig gravide, ammende og små barn skal være forsiktige med å bruke tang- og taremel, da dette kan inneholde store mengder jod og man kan fort få for mye. Å innta for mye jod er heller ikke bra.

Nasjonalt råd for ernæring leverte i juni en rapport til Helsedirektoratet om jodstatus i Norge. Nå er det opp til dem å avgjøre hvilke tiltak som bør iverksettes for å sikre nok jod til alle i Norge. Om tiltaket er å tilsette jod i alt norsk salt, et mengderåd på melk og meieriprodukter, eller å innta jod via kosttilskudd, må vi avvente å se.


nyemeninger

Blir du med i debatten ?

Vi ønsker at Nye Meninger skal være en plattform for opplyst og engasjert debatt. Vær saklig og unngå personangrep. Overtramp vil føre til sletting og kan føre til utestenging. Les mer om retningslinjene våre her!