Debatt

Vegvesenet på bakhæla i Moss

Statens vegvesen bør legge til rette for at blir ladestrøm på ferjekaia i Moss fra oktober 2020. Ikke vente til det blir gitt ny konsesjon i 2027.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Trafikksituasjonen i Moss diskuteres i flere fora, og blir sannsynligvis det viktigste temaet i høstens valgkamp. I dag er det drøyt 6.000 biler som krysser Oslofjorden med Bastøferja hvert døgn. Og det er sannsynlig at det vil være et ferjesamband mellom Moss og Horten i flere tiår framover.

Da er det viktig at ferjene er miljøvennlige. Det er Statens vegvesen som fastsetter vilkårene når det skal gis konsesjon for ferjetrafikken. I forrige konsesjonsrunde kunne etaten bedt om elektriske ferjer. Men de unnlot å gjøre dette, selv om el-teknologien var kommet så langt at det var fullt mulig å være tidlig ute med slike krav. I neste konsesjonsrunde, som vil vare fra 2027, vil det komme krav om elektriske ferjer. Det slo seksjonssjef Arne Bjørklund i Statens vegvesen fast i Dagsavisen Moss Dagblad den 2. mars i år.

Mens Bastø Fosen ligger litt i forkant av utviklingen, er Statens vegvesen fortsatt på bakhæla når det gjelder miljøbevissthet. Bastø Fosen har allerede kontrahert en ny ferje som er hybrid, men som kan tilrettelegges for å gå 100 prosent på strøm, såframt det legges til rette for stasjoner med ladestrøm på kaianleggene i Moss og Horten.

Den nye ferja  kommer i drift i oktober 2020. Hvis Statens vegvesen vil være på hugget i miljøsatsing, bør etaten snarest legge til rette for at blir ladestrøm på ferjekaia i Moss. Det er sikkert også mulig å forhandle seg til et slikt anlegg i Horten, der det er kommunen som eier kaianlegget. Men Statens vegvesen vil heller forholde seg til dagens konsesjonsvilkår, som da gjelder i nye åtte år, før de bygger en god ladestasjon. Dette er ikke spesielt framtidsrettet. Vegdirektoratet er i gang med en vurdering av enklere modeller for ladestasjoner enn de som i dag brukes på noen Vestlandsferjer. Vårt råd til Statens vegvesen er å sjekke ut hvilke muligheter som foreligger for å tilrettelegge for en enkel modell for ladestrøm; og sette i gang arbeidet så snart som mulig. Det er ingen grunn til å vente i åtte år med et slikt miljøtiltak.

Mer fra: Debatt