Debatt

Uriktig om dobbelt tunnelløp

Dobbelt tunnelløp over Oslofjorden sparer både miljøet og gir god sikkerhet for bilistene.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Innlegget er skrevet i samarbeid med Kine Halvorsen Thoren i Alliansen Nei til bro over Indre Oslofjord. 

15. juni kommer Lars W. Johnsen i Dagsavisen med påstander som ikke stemmer. Statistikk fra Statens vegvesen (SVV) viser at tunneler har 25 prosent lavere ulykkesrisiko enn tilsvarende vei i dagen. Oslofjordtunnelen har hatt færre personskadeulykker pr. kjørte kilometer enn firefelts motorvei med midtdeler, under halvparten så mange personskader som tunneler generelt og bare en tredel av personskadene på broer med mindre enn seks prosent helning. Fra 1945 og fram til 2017 døde 22.591 personer i trafikken i Norge, ingen som direkte følge av tunnelbrann. Et ekstra tunnelløp vil sikre rømningsvei over til det andre tunnelløpet ved brann, er ferdig regulert og bygging kan starte umiddelbart.

Bro vil sannsynligvis stå ferdig nærmere 2040. SVV, Kystverket og Jernbaneverket mener jernbane over fjorden er ulønnsomt. Utbygging av jernbanelinjene mellom Oslo og Bergen og Oslo og Trondheim som kan utkonkurrere CO2-verstingen fly er mer fornuftig.

Småbåtfolk og padlere bruker Håøyaområdet. I sommerhalvåret kan du gå i land med rutebåt. Nordre Håøya har mange flotte steder for telting og er mer brukt både pga. kystkulturstien, buktene og tilgjengeligheten generelt enn naturreservatet Søndre Håøya. Tilførselsveiene til ei bru medfører store ødeleggelser i natur på begge sider av fjorden. Det er usannsynlig at noen vil kunne foreta jobbreise med sykkel fra Moss til Drammen som Johnsen foreslår. Med elsykkel blir sannsynlig reisetid 2,5 timer hver vei, 5 timer daglig. Sykkelveier bør prioriteres til bynære strøk. Ei bru over Oslofjorden vil koste ca. 17–23 milliarder. Dette skal være samfunnsøkonomisk lønnsomt fordi kjøretiden reduseres med fem minutter og flere vil kjøre bil! Merkelig når målet er å redusere CO2 fra biltrafikk. Samfunnsnytten er basert på at det ikke skal innkreves bompenger. 100 kr i bompenger vil gi ca. 50 prosent trafikkavvisning. Samfunnsnytten vil gå fra pluss til minus. For fire milliarder kan vi få en sikker, framtidsrettet krysning av Oslofjorden som sparer høyt verdsatte rekreasjons- og naturverdier.

Mer fra: Debatt