Kultur

Tomme løfter om kollektivsatsing fra MDG

Transport står for 60% av klimagassutslippene i Oslo, og dermed er det viktigste klimatiltaket i hovedstaden å få flere til å reise på en miljøvennlig måte.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Alle er enige om at det er behov for en sterk satsing på kollektiv, sykkel og gange. En måned etter at Venstre gikk ut av byråd og Miljøpartiet de grønne gikk inn, opplever vi imidlertid for første gang på mange år et kutt på kollektiv i budsjettet fra Ap/SV/MDG-byrådet. Det er altfor dårlig av et byråd som ønsker en miljøvennlig by der det er lett å reise uten bil. Selv om kuttet kommer som resultat av en statlig momsøkning som ikke blir fullt ut kompensert, så er det for enkelt av et byråd med høye miljøambisjoner å bare rope etter hjelp hos Ketil Solvik-Olsen. Med økte kommunale inntekter på flere hundre millioner fra både eiendomsskatt og parkeringsavgifter, burde det være en smal sak for miljøbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) å finne de 15 millionene som mangler for å sikre at kollektivtilbudet får like gode økonomiske rammer som det borgerlige byrådet la opp til i vårt budsjett.

Gjennom en sterk og målrettet satsing over mange år, har Oslos kollektivtrafikk blitt en stor suksess med stadig flere reisende. Det er grunn til å frykte om suksessen vil videreføres når vi ser slike takter fra byrådet allerede i deres første budsjett. I en tid med sterk vekst i Oslo og Akershus må vi ha et kollektivtilbud som kan håndtere veksten, og et godt kollektivtilbud er også avgjørende for å nå målet om nullvekst i personbiltrafikken. Skal vi klare å gjøre Oslo grønnere, så må vi legge inn pengene det koster for å holde kvaliteten på tilbudet oppe og billettprisen nede.

I valgkampen var MDG svært tydelige på at det grønne skiftet gikk for sakte, og at kollektivsatsingen med Venstre i byråd var for svak. For miljøets og klimaets skyld håper jeg ikke dette bare var tom retorikk, men krysser fingrene for at dette første budsjettet var en glipp, og at de kommer tilbake med en mer offensiv satsing ved neste korsvei. Heldigvis har Venstre i statsbudsjettet sikret en økning på 275 millioner til belønningsordningen for kollektivtrafikk, og bidrar med det til å styrke Oslos kollektivtilbud også i 2016, på tross av manglende prioriteringer lokalt. Vi håper byrådet i fremtiden ser verdien av å prioritere kollektivtrafikken i budsjettene og kan forsikre om at Venstre vil fortsette å kjempe for et godt tilbud med lave billettpriser.

Mer fra: Kultur