Nyheter

Togstreiken og den skjulte agendaen

Hvorfor er ikke fagforbundet ærlig om hva hensikten med streiken egentlig er?

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Streiken har nå pågått i snart en måned, til stor frustrasjon for brukerne - og den vedvarer og trappes opp. Hvorfor sier ikke fagforbundslederen og streikegeneralen hva som egentlig ligger bak togførerstreiken? Det er åpenbart et forsøk på proteksjonisme og et hinder for den frie konkurransen å skulle stille særkrav til utdannelse av lokomotivførere i Norge. Hva blir det neste? Særkrav om spesielle førerkort for å kjøre bil (tungtransport, buss osv.)?

Det finnes hundrevis av godt utdannede togførere i hele Europa. Dette er den norske motparts kolleger! Å utestenge disse fra det norske marked, hvor kollegialt er det? Hvis det er slik at deres utdannelse er dårligere enn den norske, så dokumentér det. De frakter tross alt 99 % av menneskene i Europa, mot kun en prosent som dere frakter i Norge. Er sikkerheten for denne store majoriteten dårligere enn den sikkerheten dere kan tilby gjennom deres utdannelse? Dette er jo det rene sludder! Selv kjører jeg buss, og har ca. 190,-/t for det. jeg vil påstå at det krever mer av en bussjåfør enn av en togfører. Dere kjører jo på skinner, med et apparat og systemer rundt dere som kontrollerer alt fra signaler o.a. Som togførere ser jeg at unge mennesker tjener så mye som NOK 900 000/år for denne jobben. Det er nok her problemet med streiken ligger. Redselen for konkurranse.

Ved å skaffe dere en monopolstilling ved fremtidige anbudsutlysinger med krav om norsk utdannelse, setter dere hele EØS-avtalen på spill. Dere vil verne om deres alt for høye lønninger, og ut fra et egoistisk synspunkt, så skjønner jeg jo det. Men så si det, da! Vær ærlige på det!

Mer fra: Nyheter