Kultur

Tatt av vinden

Porno på storskjerm og stiv kuling på Slottsfjellet.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Norges koseligste festival fikk litt av hvert å stri med på tredje og siste dag, men kan alt i alt klappe seg på skulderen over å være en av Norges mest knirkefrie arrangementer.

Det var åpenbart for godt til å være sant. Alle festivaler må ha sine uforutsette katastrofer, og etter to nærmest knirkefrie festivaldager fikk Slottsfjell endelig (?) sine. Først fant værgudene det for godt å sette i gang siste festivaldag, lørdag 18. juli, med stiv kuling, som skulle tilta og vare dagen ut. Med to scener, deriblant festivalens nest største, situert på toppen av et fjell, oppsto det følgelig store problemer. Hva om scenene rett og slett fløy av gårde med band i full effekt om bord …?

Under en overraskelses-Q&A med Motorpsycho, som selv skulle spille på toppen av fjellet samme kveld, ga vokalist Bent Sæther uttrykk for at en slik «flying exit» strengt tatt kunne vært en strålende punktum finale på deres Demon Box-konsert. Festivalledelsen så på sin side ikke helt humoren i det. Det spøkte følgelig lenge for at kultbandet i det hele tatt skulle få gjennomføre konserten sin, som var en av festivalens mest forhåndsomtalte hendelser. Seks andre band måtte avlyse på grunn av vinden, deriblant Ila Auto, som skulle feire sitt 10-årsjubileum, og black metal-bandet 1349. Sju band ble også flyttet ned fra fjellet, til den langt mindre P3-Urørt-scenen. Men det skal Slottsfjell ha. Selv om de måtte rokere og tenke alternativt på en hel dag med konserter, i løpet av noen få timer, gikk det hele overraskende greit. Og etter en full dagsinnsats med bardunering av Kastellscenen kunne Motorpsycho til slutt entre toppen av fjellet kvart over ti.

Katastrofe nummer to meldte seg så i seks-draget, på Slottsfjells hovedscene. Denne gangen hadde værgudene lite med saken å gjøre, men rapperen Arif fant det derimot for godt å vise porno på storskjerm under låten «Gal». Klokka halv sju var det fremdeles flere barnefamilier på området, og de satte mindre pris på fremvisningen av full nakenhet, med penetrering og det hele. Festivalledelsen hevdet de ikke var informert om videoklippene på forhånd, og pressesjef Siri Narverud Moen virket i det hele tatt mindre fornøyd med Arifs «kunstneriske innslag».

– Nakenhet i seg selv er vi ikke redde for å vise fram, men hadde vi vært klar over uttrykket i denne videoen, så ville vi kanskje ha funnet en løsning på det ved å la ham spille seinere på kvelden. Personlig er jeg ikke for å sensurere Arif og det han holder på med, men jeg ser at det hadde passa bedre i en annen setting, eller seinere på kvelden, uttalte Narverud Moen til Dagbladet etter at reaksjonene begynte å renne inn. Til Cliquemag hevdet Arifs manager, Ali Wali, at det hele handlet om kunstnerisk frihet. Men apropos det. I fjor ble nærmest akkurat samme problemstilling kraftig diskutert, etter at rap-douen Outkast viste strippere på storskjerm under Øyafestivalen. Kulminasjonen av debatten da var at det begynner å oppleves som både uinteressant og utmattende for veldig mange, at det nærmest skal være umulig å bevege seg i et populærkulturelt landskap uten å få en eller annen form for seksualisering dyttet opp i trynet. Både kunsten og publikum fortjener bedre. Den kan det kanskje være ok for Arif å ta med seg videre.

Slottsfjell bedriver muligens ikke nybrottsarbeid på bookingfronten, men i år bekreftet de nok en gang at de unektelig kan faget breddefestival. Samtidig gjør nettopp den bredden det til et mindre problem at mange av gjestene på Slottsfjell har det med å anse festivalen i større grad for å være en sosial møteplass heller enn en musikalsk happening. Dermed må mange av de smalere konsertene kjempe mot et tidvis uengasjert og bråkete publikum. Dette underbygges også av hvor stor forskjell det er på publikumssammensetting og stemning på mange av konsertene. Det yngre publikummet leverte for eksempel steinhardt på $ushi og Kobe. Den noe eldre garde slapp seg så løs på Refused og Motorpsycho. Mens folk flest ellers satt, skravla og støya seg gjennom brorparten av festivalen, i vinden, der opp på Slottsfjellet.

Mer fra: Kultur