Kultur

Sykkelvegoppskriften

Guri Melby, det er ikke vanskelig å bygge sykkelveger. Du må bare samarbeide med partier som sier: bilen må vike.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Byrådet har hatt 18 år på å bygge sykkelveger. To uker før valget lanseres sykkelplaner, nye standarder og snorer klippes. Sannheten er at det hvert år kun bygges få kilometer sykkelveger. Sånn går det når bilelskende Høyre og Frp sitter ved rattet og kun vil bygge sykkelveger som snirkler seg rundt fredede parkeringsplasser i gater dominert av biler.

Det er nok svada nå. Det holder ikke å si "det trengs nye løsninger" eller at "gatene i Oslo er for trange for sykkelveger". Københavns sykkelhøvding Niels Jensen sa det tydelig på sitt oslobesøk: gatene i Oslo er ikke trangere enn i København. Men de er trangere så lenge de er fulle av privatbiler.

Folk vil sykle og folk vil ha en menneskevennlig by de tør å slippe ungene ut i. Folk tråkker i vei når muligheten byr seg (les Smestadtunnelen). Elsykkelsalget går til himmels, og sykler du tidligere bare så i Amsterdam selger nå som hakka møkk.

La oss kalle en sykkel for en sykkel, og la oss gjøre jobben enklere for Sykkelprosjektet og de som planlegger og bygger sykkelveger. Arbeiderpartiets byrådslederkandidat Raymond Johansen har sagt det klart: politikerne må tørre å prioritere gående og syklende foran privatbilen. Det betyr at vi må begrense personbiltrafikk og fjerne parkeringsplasser i gatene. Oslo Arbeiderparti har et årsmøtevedtak på å jobbe for bilfritt sentrum innenfor Ring 1, med unntak av kollektivtrafikk, varelevering og transport for funksjonshemmede.

Oslo kommunes egen sykkelanalyse viser at 9 prosent mener det er trygt å sykle i Oslo. Én simpel prosent mener Oslo er en bra sykkelby for barn og eldre. Det som definerer en god sykkelby er nettopp at barn, kvinner og eldre føler det er trygt å sykle. Det er ikke rart det føles utrygt. Skadelegevakten i Oslo har gjennom hele 2014 registrert alle sykkelulykker i Oslo. Konklusjonen er klar. Manglende vedlikehold og dårlig infrastruktur har skyld i majoriteten av ulykkene. Vi snakker om nesten seks sykkelulykker hver eneste dag i Oslo. Mange kunne vært unngått med bedre infrastruktur. Myndighetene må ta ansvar.

Samtidig sitter Venstre og kaller seg for et sykkelparti i en byregjering som ikke prioriterer midler til vinterdrift på kommunale veger, som med dagens tempo vil bruke 40 år på å ferdigstille de 80 km med sykkelveg som skal være ferdig i 2025. Venstre har giftet seg med partier som ikke er villige til å ofre parkeringsplasser eller satse på bilreduserende tiltak som ville gitt rom for sykkelinfrastruktur. Med all respekt, velgerne fortjener bedre enn et Venstre som utgir seg for å være et sykkelparti, tross gode intensjoner. De er ikke mer enn sine samarbeidspartier. Oslos borgere fortjener sine sykkelveger, og byrådet er sykkeltyver som ikke gir det de lover.

Byrådet har hatt 18 år til å bygge sykkelveger. Vi har ikke 40 flere år på oss. Sykkel er framtida - men ikke fjern framtid. Arbeiderpartiet lover å ferdigstille hovedsykkelvegnettet innen 2019. Oslo kan bli en gangbar og sykkelvennlig by. Arbeiderpartiet kan bygge landet. Det er på tide å gi oss muligheten til vise at vi også kan bygge sykkelveger.

Mer fra: Kultur