Nyheter

SVIKTENE KOLLEKTIVTRANSPORT - URUTINERT OG UAKSEPTABELT

Flere ganger i år har jeg og andre medpassasjerer blitt stående i snøkaoset mellom Vettakollen - Holmenkollen - Frognerseteren, uten form for fungerende korrespondanse videre.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Vinteren kom i år, akkuratt som i fjor, som den også vil gjøre til neste år. Er lei av å måtte utsette eller avlyse avtaler grunnet Oslo kollektivtransportens urutinerte rutiner. En kan lure på hva de ansvarlige logistikk avdelingene har tenkt på, om de i det hele tatt har tenkt, når de sender 3 minibusser for å frakte lokalbefolkning + turister /tilreisende i strekningen Holmenkollen - Frognerseteren. Vi ble stående en ganske stor gjeng å vente i mer enn 25 minutter før minibussene til slutt dukket opp. Innen den tid hadde det selvfølgelig kommet en ny bane, som det gjør hvert 15 min.

Lettet over at vi kom oss hjemover, men fremdeles irritabel for å ha stått i nærmere 30 min og ventet på buss videre, begynte jeg å tenkte på de som stod igjen. Når minibussen slapp oss av hjemme var det gått nesten 20 minutter, den minibussen skulle ned å hente passasjerer igjen, hvor mange t-baner var kommet i mellomtiden? Hvor mye lengre var køen av frosne, irritable passasjer blitt?

Ruter økte nylig prisene sine, noe jeg velger og ikke kommentere nærmere. For min del rant begeret over i går kveld da ruter ikke hadde noen alternativ transport annet enn Ruters reisegaranti fra Vettakollen - Frognerseteren på siste bane. Ruters reisegaranti innebærer at en kan få refundert taxipenger, men hva med de som ikke har taxipenger? I går kveld kom heldigvis besøket mitt frem, men hva om besøket mitt ikke hadde hatt taxipenger, eller gått på krykker, gått tom for batteri? Fremover håper jeg de ansvarlige for kollektivtransporten i Oslo skjerper inn rutinene sine, om ikke er jeg redd køene med irriterte passasjer / klager vil stige .

Mer fra: Nyheter