Kultur

SV på felgen

Bare i fjor bygget svenskene åtte ganger så mye motorvei som oss.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

SVs stortingskandidat Ingunn Gjerstad, skriver i sitt tilsvar i Dagsavisen (18/3) at «Samferdsel er politikk, fordi det er viktig for hvordan vi ønsker å utvikle samfunnet vårt». I så fall må jeg si at det er leit at SV, etter åtte år i regjering, ennå ikke har sett seg tjent med å gi landets befolkning en bærekraftig vei- og banestandard.

Vi henger etter allerede i dag, og gitt den rødgrønne regjeringens prioriteringer, er det ingenting som tyder på at vi klarer å ta igjen etterslepet i overskuelig framtid. Det er egentlig ganske påfallende hvor lite interessert Gjerstad er i å tenke nytt; vi har prøvd de rødgrønne løsningene i flere år nå, og det er åpenbart at de ikke virker. Bare i fjor bygget svenskene åtte ganger så mye motorvei som oss, uten oljepenger og uten bompenger. Det er et etterslep i vedlikehold på flere titalls milliarder kroner og det tar hele ti år å få ferdigstilt et større veiprosjekt. Likevel mener Gjerstad i fullt alvor at dette ikke kan gjøres bedre.

Jeg tror, for å si det forsiktig, at det er rom for forbedring. Jeg tror vi kan få satt samferdselsutbyggingen i riktig gir ved å gjøre tre ting: 1) belønne resultater framfor virkemidler, 2) se hele landet under ett og koordinere samferdselsinvesteringene og 3) prioritere det som til enhver tid er mest samfunnsøkonomisk og klimavennlig. Hvorfor er SV uenig i dette?

I Høyre-styrte Oslo reiser stadig flere kollektivt og lar bilen stå. Problemene oppstår ved inn- og utreise fra byen: pendlere som ikke stoler på at det er plass på toget og at det går når det skal, kjører heller bil. Osloregionen trenger et kjempeløft skal den klare å håndtere ytterligere befolkningsvekst. Og siden regionen styres av 72 kommuner og tre fylkeskommuner, alle med egne folkevalgte nivåer, krever det enormt med politisk arbeid for å få satt i gang større prosjekter. Det er for øvrig verdt å merke seg at miljøpartiet SV trakk seg fra arbeidet med Oslopakke 3 fordi de ikke ønsket kollektivfelt på E18.

Jeg tror det kan være fornuftig å få prioriteringene innen samferdsel på en armlengdes avstand fra politikerne. I et overadministrert land som vårt, resulterer dagens ordning i klattvis utbygging, utrygge veier og innstilte tog. Det resulterer ikke minst også i at vi ikke når de målene for klima og miljø som vi har satt oss. Jeg vil anbefale Gjerstad å ikke bli provosert over at Oslo Høyre foreslår nye ideer og bedre løsninger, men heller å la seg inspirere, slik SV gjorde da vi foreslo å fjerne en stor brems for boligbyggingen ved å redusere antall innsigelsesinstanser.

Det er sant som Gjerstad skriver, at politikk dreier seg om prioriteringer. Men skal man få ting gjort må man i tillegg interessere seg for resultater.

Mer fra: Kultur