Debatt

Styrk spesialundervisningen

Mye av spesialundervisningen skjer utenfor klasserommet, og har ofte dårlig kvalitet og effekt.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Når spesialundervisningen fungerer er den uvurderlig. Derfor må spesialundervisningen styrkes.

I en inkluderende skole er utgangspunktet at alle elever skal lære sammen. Det krever at involverte aktører er bevisst sitt ansvar, følger loven og jobber mot samme mål: at alle elever skal ha sin naturlige plass i en vanlig klasse. Individuelle prestasjoner og trivsel må gå hånd i hånd.

I noen få tilfeller vil opplæring i klasserommet ikke være til elevens beste. I slike tilfeller er det avgjørende at eleven får et skreddersydd opplegg i tråd med sine forutsetninger og behov. Dette tilbudet skal ikke være dårligere enn det de øvrige elevene tilbys.

Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon sitt rettighetssenter mottar henvendelser som tydelig viser at tilbudet om spesialundervisning ikke er tilfredsstillende. Foreldre opplever at deres barn ikke har et godt læringsutbytte og ikke trives på skolen. I ytterste konsekvens kan dette føre til skolevegring og økt frafall for en allerede sårbar gruppe.

Det er dokumentert at behovet for spesialundervisning øker etter hvert som barna blir eldre. Det viser viktigheten av tidlig innsats. Da må lærere få kompetanse om tilrettelegging for elever med spesielle behov.

Spesialundervisning styres av kommunenes økonomi

Kvaliteten på spesialundervisningen varierer. FFOs rettighetssenter ser mange eksempler på at tilbudet om spesialundervisning styres av kommunens økonomi. Foreldre møtes med argumentet om at skolen ikke har ressurser til det spesialpedagogiske tiltaket som er nødvendig. Mange sliter med å få hjelpemidler som trengs i læringssituasjonen. Det er brudd på opplæringsloven, som slår fast at spesialundervisning skal gis ut fra elevens behov.

Det er bekymringsfullt at spesialundervisning kan gis av assistenter uten tilstrekkelig kompetanse, og at flere elever føler at de ikke stilles krav til.

PP-tjenesten og Statped viktig for funksjonshemmede elever

Alle kommuner skal ha en pedagogiskpsykologisk tjeneste (PP-tjeneste). De har ansvar for å utarbeide sakkyndige vurderinger om barn når loven krever det. PP-tjenesten skal dessuten bistå skolene i å bygge kompetanse og bidra til faglig utvikling slik at opplæringen er godt tilrettelagt for barn og unge med særskilte behov. Erfaringer fra FFOs Rettighetssenter viser at saksbehandlingen i PP-tjenesten kan ta urovekkende lang tid.

Ikke alle kommuner har fagpersoner som kjenner svarene på pedagogiske eller spesialpedagogiske utfordringer elever kan ha, eller kan gi et tilbud i tråd med den enkelte elevs behov. Der kunnskapen mangler lokalt, må den søkes hos Statped.

Både PP-tjenesten og Statped er helt sentrale instanser for mange av de gruppene FFO representerer, og det er viktig at dette kompetansesystemet brukes og fungerer slik de skal. PP-tjenesten er svært viktig for elever med særskilte opplæringsbehov og for elever med ulike atferdsproblemer. Ved å lovfeste brukermedvirkning i PP-tjenesten på systemnivå kan pårørende og foresatte bidra med sin erfaring til utviklingen av tjenesten.

Hvem som helst kan kontakte Statped for generell veiledning, men foreldre og foresatte bør gis anledning til å kontakte Statped i enkeltsaker – det vil gi trygghet for at barnets behov vektlegges og tas hensyn til i opplæringen.

Det er utfordrende å ha en PP-tjeneste med kompetanse på alle spesialpedagogiske områder i hver kommune. PP-tjenesten burde styrkes med kompetanse og flere ansatte, og må fortsatt sikres faglig uavhengighet. Det burde også innføres saksbehandlingsfrist i PP-tjenesten.

Spesialundervisning må gis av faglærte, tilpasses elevens behov, og i størst mulig grad skje i klasserommet. Flere lærere i klassen vil øke sjansen for å lykkes med en inkluderende skole. Både norsk og internasjonal forskning understreker dette. Mindre klasser betyr mest for utsatte elever, både faglig og med hensyn til sosioøkonomisk bakgrunn.

Retten til spesialundervisning er viktig. Men å ha rett gir ikke alltid rett. FFOs budskap er å styrke spesialundervisningen på de måter vi vet det går an.

Mer fra: Debatt