Regjeringens begrunnelse om at den må prioritere vedlikeholdet er ikke troverdig da den heller ikke prioriterer vedlikeholdet fullt ut. Jernbaneverket har beregnet at med 300 millioner mer til vedlikehold og fornyelse per år vil det være mulig å oppnå "god tilstand" i jernbaneinfrastrukturen to år raskere enn hva regjeringen har lagt opp til.
Den rødgrønne regjeringen har helt klart vært flinkere enn Bondevikregjeringen til å bevilge til jernbanen, men det betyr ikke at de rødgrønne nå kan bevilge seg et hvileskjær i jernbanesatsingen. Etter mange 10-år med politisk forsømmelse ligger jernbanen langt etter vegtrafikken og er på de aller fleste strekningene utkonkurrert på reisetid.
For Jernbane oppfordrer Stortinget til å omprioritere på statsbudsjettet planmidler (325 mill) fra den omstridte Mjøstraséen mellom Eidsvoll-Hamar og ytterligere ved å prioritere jernbanen framfor økning i store konkurrerende vegprosjekter (387,9 mill).