Debatt

Stopp galskapen!

Dagsrevyen melder (06. 02): Av 1000 kollisjoner mellom utenlandske vogntog og biler på norske veier, var det 80 % feil hos førerne av vogntogene.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Overskrifter i aviser og TV forteller om en svært dyster virkelighet:

• Mistet lappen – vogntog stanset for andre gang med dårlige dekk.

• TV-2 nyhetene (27.01.): Polsk lastebil har livstruende skadet flere personer flere steder i landet.

• Reportasjer avdekket at minst et dusin vogntog blir stoppet hver dag på grunn av uforsvarlige dekk.

Slik kunne en fortsette med å referere til skremmende overskrifter fra aviser og etermedier.

Flere politikere krever at alle vogntog må kontrolleres ved grensa. På lederplass krever avisredaktører at de farlige vogntogene må sjekkes og stoppes før de kjører inn i Norge.

Men dette kan – ifølge Vegvesenet – bli vanskelig å gjennomføre i praksis. Køen vil bli stående langt inn i Sverige. Av de 1500 vogntogene som passerer Svinesund, er det i gjennomsnitt bare 40 som blir kontrollert. Det betyr at vi må finne andre måter å stoppe dem på:

Følg pengene: Her er det en systemfeil. Noen tjener rått på at disse livsfarlige bilene befinner seg innenfor Norges grenser. Jeg tror ikke det er sjåførene. (Men de bør likevel ansvarliggjøres og ilegges bøter og straffes for uansvarlig atferd.)

Er det norske oppdragsgivere som leier billig transport som tjener mest på galskapen?

I så fall burde de politiske myndighetene sanksjonere mot slike oppdragsgivere. Finnes det ikke et register over slike transporter? Burde ikke norske oppdragsgivere melde inn hva slags transport de benyttet seg av, og stille krav om at bilene som benyttes er forsvarlig skodd? Dette vil selvfølgelig medføre en del byråkrati. Men de tragiske hendelsene mediene har beskrevet den siste tida viser at vi ikke har vi lov til å la være?

Norsk Lastebileierforbund, NLF, har selv etterlyst strengere krav til vinterdekk på vogntog. NAF, som representerer 500.000 medlemmer, oppfordrer Samferdselsdepartementet til å ta tak i saken raskt. Det er bra, men her er det ikke nok med bare høflige oppfordringer. Som mangeårig NAF-medlem forventer jeg at organisasjonen legger et sterkt press på våre myndigheter slik at galskapen opphører.

Problemet er blitt akutt i vinter med vogntog som ikke kommer fram på glatte veier. Men vi skal huske på at problemet er nesten like stort om sommeren. Blankslitte dekk er livsfarlige året rundt!

Som bilfører i 50 år forventer jeg at samferdselsministeren legger fram en konkret plan for hvordan disse bilene kan lukes ut før de dreper, lemlester og psykisk skader uskyldige mennesker på norske veier. Hører du, Jon Georg Dale?

Mer fra: Debatt