Debatt

Støtte til bryggesjauerne

60 havnearbeidere er i langvarig streik. Stridens kjerne er rammeavtalen for norske havner, som regulerer hvem som har rett til å loste og lasse varer.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Transportarbeiderforbundet har siden november 2013 boikottet Risavika terminal i Stavanger, fordi havna nekter å skrive under tariffavtale.

Konflikter om retten til å utføre havnearbeid har man også i Drammen og Oslo, og sympatiaksjoner i Tromsø og Mosjøen. Transportarbeiderforbundet gir seg ikke, selv om de i går fikk en kalddusj: Da uttalte EFTA-domstolen at rammeavtalen for norske havner kan være i strid med EØS-avtalen.

100 års havnemonopol er slutt, proklamerte advokat Nicolay Skarning, som representerer Holship, en av partene i striden rundt Drammen havn. Det skulle nok både Holship og Skarning ønske seg, men det blir ikke sant av den grunn. Vi må vente på norsk Høyesterett, som skal avgi kjennelse i Holship-saken. Tingretten og lagmannsretten har uttalt at transportarbeidernes boikott var lovlig.

Tariffavtalen som regulerer havnearbeid er inngått mellom NHO og Transportarbeiderforbundet. Avtalen er forankret i ILO-konvensjon 137, ratifisert av Norge i 1974, og sikrer havnearbeidere et minimum av arbeid og inntekt. Det har aldri skjedd i nyere tid at Norge har trukket tilbake ratifikasjonen av en internasjonal avtale. Hvis advokat Skarning skulle ha rett, gis EØS forrang framfor norske tariffavtaler og internasjonale konvensjoner. Det er i så fall et svært alvorlig slag mot det velorganiserte og produktive norske arbeidslivet.

«Meningsløst», sa Are Kjensli, adm.dir. i NHO Transport og Logistikk til NRK i mars, om det faktum at sjøfolk fører skip og havnearbeiderne overtar arbeidet når skipet har lagt til kai. Men nettopp slik fungerer jo tariffavtaler: De regulerer hvem som gjør hvilket arbeid og til hvilken pris. Dette velorganiserte arbeidslivet har flere arbeidsgivere denne våren forsøkt å knekke. Det bør de ikke lykkes i.

Mer fra: Debatt