Debatt

Skal museer få være museer?

Museenes viktigste oppgave må være å ta vare på og beskytte fortidens umistelige hemmeligheter for fremtidens muligheter.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

I programmet «Ytring» søndag 12.03.17 beskriver NRKs kulturkommentator Agnes Moksnes, noe som skal være en utbredt bekymring i Europa når det gjelder tradisjonelle kunstmuseer og deres synkende besøkstall. Hun mener at bilder som bare henger på rekke og rad med navn og tittel ikke er egnet til å komme dagens yngre mennesker i møte med deres krav.

Museenes viktigste oppgave må være å ta vare på og beskytte fortidens umistelige hemmeligheter for fremtidens muligheter. Om antall blitzfotograferende og støyende besøkende avtar noe, kan det kanskje være en viss fordel av hensyn til den forurensning originalene er utsatt for i åpningstiden.

Da er det bedre at de virkelig interesserte får desto større plass og ro til å fordype seg i bilder som ganske enkelt henger stille og rolig på veggen, istedenfor at museene blir gjort til åsted for «gutteromshappening» og «fiksfakserier».

Det er ikke umulig at utøvere av malerkunstnen, før eller siden, blir i stand til å gjenoppvekke det virtuose mesterskap som vi finner hos gigantene i gammel klassisk billedkunst. De maleriske forsøkene som i den senere tid er gjort på å nærme seg dette, har begrenset seg til ytre effekter og tvilsomme imitasjoner av alderdommelige motiver. En ekte Rembrandt, Vermeer eller El Greco har en magisk virkning på oss, men så vidt kjent er det ingen i dag som er i stand til å måle seg med en tilsvarende indre tyngde og utstråling. Det som går tapt av dette, lar seg ikke rekonstruere.

Goethe, som var selvkritisk nok til ikke å prøve seg som seriøs maler, uttalte vedr. de aller fleste kunstnerne i hans samtid, at dersom de hadde hatt «det minste begrep om hva Rafael har prestert, hadde de aldri våget å ta i en pensel.»

For min del: Vi får de museer vår mottakelighet fortjener. Det er imidlertid fare for at moderniteten har gitt oss et «troll-snitt» i øyet, noe Dovregubben tilbød Peer Gynt for at han ikke skulle se for klart! Det er mulig at de gamle mestere trenger en annen type museer, men kanskje trengs i større grad en annen type publikum.

Mer fra: Debatt