Kultur

Serier i sentrum

Det er for lengst etablert at tegneserier er litteratur.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Oslo mangler en ordentlig litteraturfestival. Men i morgen starter tegneseriefestivalen Oslo Comics Expo, i år med et svært sterkt program. Vi har dermed viet litteratursidene i Dagsavisen i dag til Oslo Comics Expo 2014. Toppnavnet på årets festival er Peter Bagge. Han har tegnet sin antihelt Buddy Bradley i bunad til årets festivalplakat.

Programmet speiler bredt: Fra ny eksperimentell seriekunst ved belgiske Brecht Evens og Brecht Vandenbroucke - sistnevntes «White Cube» ble utgitt på norsk i år. Via britiske Pat Mills, medskaper av Judge Dredd-figuren, rebelsk serieforteller fra den klassiske heftetradisjonen. Til Johanna Hellgren, Nanna Johansson, David Liljemark og Mats Jonnson fra det svenske forlaget Galago; toneangivende i den svenske bølgen av personlige, samfunnskritiske tegneserier de siste årene. Mats Jonssons selvbiografiske serieroman «Hey Princess» (2002) skal nå filmatiseres, og skildringen av en ung manns jakt på identitet og kjærlighet i 90-tallets Stockholm framstår som en av de siste tiårenes definitive generasjonsskildringer. Parallellene til «Min kamp» er mange, men Jonsson var først.

Årets festival presenterer også nye norske serietalenter som Ida Neverdahl og Frøydis Sollid Simonsen. Og serieskapere med store kunstneriske ambisjoner, som Håvard S. Johansen med sitt ferske «Stumtjener»; et av de mest egenartede og kompromissløse norske serieverkene på en stund. For ikke å snakke om antologien «Smuss» (se anmeldelse på neste side), nok et kunstnerisk ambisiøst prosjekt fra det norske tegneseriemiljøet, og et eksempel på seriemediets styrke. En av bidragsyterne her er Lene Ask, som også presenterer en stor ny serieroman under festivalen: «Kjære Rikard».

Under Oslo Comics Expo lanseres også Empirix, et nytt norsk nettidsskrift for tegneserier. Redaktør Erle Marie Sørheim lover dyptpløyende journalistikk som skal ta tegneserier og tegneserie-kultur på alvor. Det er på høy tid. Det norske tegneseriemiljøet, blant annet på grunn av den nye innkjøpsordningen for tegneserier, viser nå en sunn kombinasjon av ung vitalitet og kunstnerisk tyngde. Brage-prisen til Steffen Kvernelands «Munch» i fjor er bare ett eksempel på dette.

Oslo Comics Expo retter også oppmerksomheten mot et av Oslos virkelig unike kulturtilbud: Serieteket på Grünerløkka, Deichmanskes tegneseriebibliotek. Serieteket har en fantastisk tegneseriesamling, og er blitt et samlingspunkt for serieskapere og -interesserte. Med kurs og utstillinger, nå sist om den flotte Anna Fiske-serien «Gruppa».

Det er for lengst etablert at tegneserier er litteratur. Derfor kan man håpe at Oslo Comics Expo framover tar større ansvar som litteraturfestival, med å legge større vekt på debatter, og mindre på presentasjoner. Tegneserier fortjener å bli lest med et reelt kritisk blikk.

Mer fra: Kultur