Debatt

Sølv så godt som gull

Hans Petter Molands «Ut og stjæle hester» fikk Sølvbjørn i Berlin for særlig kunstnerisk innsats. Det er gull verdt.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Det er få norske filmer forunt å hente hjem en hovedpris på en av verdens største og viktigste filmfestivaler, slik «Ut og stjæle hester» kunne gjøre da fotograf Rasmus Videbæk lørdag kveld fikk Sølvbjørn for «Beste kunstneriske innsats» under Berlinalen – filmfestivalen i Berlin. Mens israelske Nadav Lapids «Synonyms» fikk selve Gullbjørnen for sin historie om en israelsk mann som flytter til Frankrike for å forsøke og bli av med sin israelske identitet, kunne den norske leiren juble for den viktige fagprisen som vil gjøre både vinneren og filmen i seg selv synlig langt utover naturen historien har sprunget ut av. Danske Videbæk har en lang rekke filmer bak seg, blant annet som en nærmest «husfotograf» for regissør Nicolaj Arcel i filmer som «En kongelig affære», som i sin tid vant to priser i Berlin, «Dark Tower» og «Kongekabalen».

En pris i Berlin for kunstnerisk innsats henger høyere enn de fleste aner. Kun en tilsvarende fagpris i Cannes eller innen Oscar har større prestisje internasjonalt, og i denne sammenhengen er prisen knyttet til den ene av 16 finalister fra et opprinnelig utvalg på rundt 5.000 filmer påmeldt til hovedkonkurransen i Berlin, der Gullbjørnen henger høyest. Hans Petter Moland har deltatt i Berlin tre ganger før, med «En ganske snill mann», «Kraftidioten» og «The Beautiful Country» i Berlin. På det fjerde forsøket lykkes han, og akkurat prisen for fotografi på «Ut og stjæle hester» skal Moland ha sin del av æren for. Regissørens tanker rundt hvordan Per Pettersons litterære poesi knyttet til skogen og naturen er helt essensiell for hvordan denne fortellingen kan formidles på film. I et år da hovedkonkurransen var mer uforutsigbar enn på lenge, var det trolig nettopp samarbeidet mellom regissør og fotograf Videbæk med det mål å fange et indre abstrakt og melankolsk landskap, som overbeviste juryen. Den ble i år ledet av skuespiller Juliette Binoche.

Gullbjørn-gallaen på den 69. filmfestivalen i Berlin vil ellers bli husket for hyllesten av Dieter Kosslick, den mektige filmpersonligheten og festivaldirektøren som etter 18 år overlater til andre å gjete bjørnene. Den tyske kulturministeren Monika Grütters kaller han en filmhelt fra virkeligheten, da særlig med tanke på hans arbeid for å bruke festivalen for å framheve kontroverser og sosiale ulikheter, og for å standhaftig stille et filmlerret til rådighet for forfulgte kunstnere. Blant de mange undertrykte kunstnerne som har fått et vindu ut under Berlinalen under Kosslicks virke er iranske Jafar Panahi, kinesiske Ai WeiWei og den fortsatt fengslede ukrainske filmskaperen Oleg Sentsov. Under årets festival skjøt for øvrig spekulasjonene om sensur fra kinesiske myndigheters side fart da to filmer ble trukket fra programmet av «tekniske årsaker». Den ene var «Flyvende dolker»-regissør Zhang Yimous nye film, som skulle vært det syttende innslaget i hovedkonkurransen. Årets Gullbjørn-vinner kan i så måte ses på som en film i tråd med Kosslicks visjoner om å skape debatt.

Israelske Nadav Lapid sa selv om sin «Synonyms» ifølge Berliner Morgenpost, at «mange i Israel og kanskje også i Frankrike vil se filmen som skandaløs, men at den for han er en feiring av film som kultur. «Synonyms» ble vist sent i festivalen, og var på oppløpssiden en av lite et knippe favoritter i en ellers åpen konkurranse, hvor François Ozon som ventet fikk pris for nok en film med sosial sprengkraft. Hans drama «By The Grace Of God» handler om overgrep i den katolske kirken, og hvordan kirkeledelsen med viten og vilje har skjult en prests ugjerninger i en årrekke. Filmen griper rett inn i en pågående oppvask i den katolske kirken som i disse dager konkretiseres gjennom rettssaken mot blant andre erkebiskopen i Lyon i Frankrike. Og samme dag som Ozon fikk Juryens store pris for «By The Grace Of God», sørget pave Frans for at den første kardinalen noensinne, en amerikaner, ble fratatt kjole og krage for seksuelle overgrep.

Også i de ulike sideprogrammene under Berlinalen ble det delt ut priser ved festivalslutt. Ingen av de øvrige norske filmene, Lene Bergs «False Belief» i Forum Expanded-programmet, eller «Månelyst i Flåklypa» og kortfilmene «Pappa» og Fanny Ovesens «She-Pack» i barne- og ungdomsfilmprogrammet Generation KPlus, fikk priser. Atle S. Blakseth og Einar Dunsæd kan imidlertid notere seg en hederlig omtale fra juryen for «Pappa».

Mer fra: Debatt