Kultur

Respekten for brukerne

Som viktige kommunikasjonsmidler forplikter både NSB og Sporveiene seg til å informere brukerne om togstans, forsinkelser og annet som oppstår. Men «Norges viktigste forum for samfunnsdebatt» gir null informasjon når et halvt års artikler forsvinner.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Når 3-4 måneder med artikler bare forsvinner fra «Norges viktigste forum for samfunnsdebatt» – som Dagsavisens Nye Meninger blomstrende kaller seg selv – gir de ikke fra seg noen informasjon til sine brukere, selv om de selvsagt har hver eneste brukers mailadresse, og bruker disse adressene daglig til å varsle oss om nye innlegg og kommentarer.

Nye Meninger opptrer slik sett som et svart hull, som heller ikke slipper ut noen informasjon. Og det er ikke bare ved angivelige tekniske feil Dagsavisen unnlater å informere brukerne sine, det samme er tilfelle ved sensur – eller moderering, som det heter på fint – av hele artikler eller av enkeltkommentarer. Da må man alltid selv ta initiativet til å få en forklaring. Og forklaringen man muligens får, hvis man er heldig, er bare ytterst sjelden av forklarende art. Det er med andre ord for de aller fleste fremdeles gåtefullt hvorfor noe de skrev ble slettet, selv etter den lange og tungvinte veien med å ta kontakt med redaksjonen og avvente svar, stille spørsmål ved dette svaret, lese reglementet som det alltid vagt henvises til, etc.

Jeg mener – og jeg tror jeg skulle ha en god del brukere av Nye Meninger med meg på dette – at en slik behandling av brukerne og bidragsyterne til «Norges viktigste forum for samfunnsdebatt» bærer bud om en grunnleggende mangel på respekt for disse skribentene.

Sagt på en annen måte, kan det virke som om Nye Meninger eksisterer for å være en vellønnet og mektig arbeidsplass for debattredaktør Stian Bromark, snarere enn et viktig forum i Norge for samfunnsdebatt. Nevnte Bromark er ofte vag, nedlatende og – nettopp – respektløs overfor oss som skriver på Nye Meninger.

Konstruktivt forslag: Jeg skriver ikke denne artikkelen i «Diskutér Nye meninger»-seksjonen bare for å kjefte og smelle og kritisere. Konstruktivt sett foreslår jeg at det utformes en «passasjergaranti» for Nye Meningers brukere, etter mønster av Sporveien og NSBs tilsvarende garantier for at den reisende skal få god og forståelig informasjon underveis eller på perrongen. Konkret at man får en mail/SMS med info hvis hele eller deler av systemet er nede, at man får vite de konkrete årsakene til at man er sensurert eller – enda mer ekstremt – utestengt fra dette viktige forumet for samfunnsdebatt.

Tar du utfordringen, Stian?

Mer fra: Kultur