Debatt

Resett og annonsene

I løpet av de siste dagene har en gruppe norske aktivister i og rundt de etablerte mediene jobbet på spreng for at nettstedet Resett skal boikottes av Google-annonsører. Problemet er bare at det koster mer å engasjere seg i en slik sak enn hva Resett taper på annonser.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Ifølge mine og andres erfaringer er Google-annonser bortimot verdiløse. En nettside som har 30.000 besøkende i måneden kan generere rundt 300 kroner i annonseinntekter på én måned. Nettsider som har 300.000 lesere i måneden kan følgelig generere rundt 3000 kroner. Da hvis de er heldige etter at Google har beregnet hvor mye hvert enkelt besøk er verdt. Faste lesere av et nettsted har lavere besøksverdi enn nye lesere.

I Norge, et land med rundt fem millioner innbyggere, er det svært begrenset hva norskspråklige nettsider kan tjene på Google-annonser.

Å annonsere på Google er også veldig, veldig billig. Det er ikke uten grunn at Google-annonser typisk inneholder reklame for alternativ medisin, potensmidler, spådomstjenester, nettcasino, forbrukerelektronikk og alle slags ubrukeligheter. Å annonsere her koster knapper og glansbilder, og det har for lengst gått inflasjon i denne typen annonser.

Virkelige annonser, hvor firmaer selv tar kontakt med mediene for et direkte tilbud på annonseplass, er hvor pengene ligger. Slik tradisjonelle norske aviser gjør når de selger annonseplass. Å tro at Google-annonser kan sammenlignes med ordinær annonsevirksomhet er i beste fall kunnskapsløst og naivt.

Kamp om kronestykker

Når norske aktivister tror de skal redde verden fra skumle høyreekstreme med å bruke store deler av sin egen tid på å ringe rundt og sende e-post til firmaer som dukker opp i Google-annonsene til nettsteder som Resett, så får det meg til å le. Fordi jeg vet at engasjementet deres kun dreier seg om noen hundrelapper. Hvis disse aktivistene bruker sin egen arbeidstid til å gjøre dette, så er ironien komplett.

Kanskje får disse aktivistene en slags emosjonell belønning for sin virksomhet når de godhetsposerer som stolte annonse-tyranner på Twitter og Facebook. Hva vet vel jeg? Men vi som vet at det kun er snakk om småpenger opplever det hele som underholdende å være vitne til. Særlig når statlig støttede NGOer går ut med uttalelser på sine nettsider om hvor bra de synes det er når firmaer blokkerer enkelte nettsteder fra sine annonselister hos Google. Firmaene som blokkerer gjør det stort sett bare for å slippe bråk med aktivistene, og de nettstedene som blir blokkert går ikke glipp av mange kronestykkene.

Videre har Google-annonser lik verdi når de vises på nettsteder. Nettstedene som annonserer får betalt etter geografi, og ikke for omsetningen som firmaet som annonserer har. Med andre ord tjener disse nettsidene akkurat like lite med å vise annonser for store norske ASA, som når de anonserer for norsk syltetøy eller svenske barberprodukter.

Å røyke ut de totalitære

Når man helt til slutt summerer resultatet av hele opptrinnet med Resett og aktivistene som ringer rundt for å få annonsører til å boikotte dem, så har Resett kanskje tapt en hundrelapp eller to. En svært lav pris å betale for å røyke ut totalitære krefter som er villige til å gå over stokk og stein for å sensurere meninger og holdninger de ikke liker. Eller meninger og holdninger som aktivistene i det minste liker å gi inntrykk av at de ikke liker.

Resett på sin side oppnår å lokke frem de mest groteske og antidemokratiske holdningene i samfunnet vårt. Bare for småpenger, bokstavelig talt.

Selv er jeg en av dem som finner det ubetalelig morsomt å observere disse aktivistene skryter og hauser opp hverandre i sosiale medier. Når jeg ser hvordan de oppgir til hverandre at har ringt hit, sendt e-poster dit, så er det egentlig ganske tilforlatelig og underholdende. At de håper å stilne andre meninger i samfunnsdebatten med å ramme noen Google-annonser, viser hvor naive disse menneskene er.

For hvem vet vel ikke at Google-annonser er verdiløse?

Mer fra: Debatt