Debatt

Plagierte en kopi?

Radiohead saksøker Lana Del Rey for å ha stjålet deres «Creep». En sang som de selv for lengst har innrømmet å ha lånt fra andre.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Lana del Rey bekrefter nå selv ryktene om at Radiohead har anklaget hennes «Get Free» fra 2017 for å være veldig lik deres 25 år eldre paradelåt «Creep». Sakens pikante trekk er at «Creep» i sin tid ble anklaget for å være veldig lik Albert Hammond og Mike Hazlewoods «The Air That I Breathe», mest kjent i versjonen til The Hollies fra 1974.

Allerede da albumet «Lust For Life» med Lana del Rey kom i sommer ble likheten påpekt av Dagsavisens anmelder Ida Madsen Hestman. Siste spor «Get Free» (…) «låner» litt vel mye fra en viss rockeklassiker ved navn «Creep», sto det da. I en twittermelding skriver Lana Del Rey at hun har forsøkt å komme til et forlik med Radiohead. Hun hevder å ha tilbudt dem opp til 40 prosent av komponistinntektene, men Radiohead insisterte på 100 prosent, og derfor ender tvisten i retten. I forrige runde kommenterte komponistene av «The Air That I Breathe» at de kunne forlangt de fulle rettighetene til «Creep», men at de godtok en mindre andel siden Radiohead hadde vært oppriktige om påvirkningen.

Radioheads søksmål, sammen med «Creeps» opprinnelse, gjør dette til plagiatanklagenes største kuriositet siden John Fogerty ble saksøkt for å ha kopiert Creedence Clearwater Revivals «Green River» i sin «The Old Man Down The Road». Altså i praksis saksøkt for å ha plagiert seg selv. Fogerty ble frikjent. Fordi han klarte å overbevise juryen om at de to sangene var grunnleggende forskjellige, ikke fordi han kunne gjøre hva han ville med egne gamle sanger, så lenge det er andre som eier rettighetene.

I 1963 måtte Beach Boys innrømme at deres gjennombruddssang «Surfin USA» var veldig lik melodien til Chuck Berrys «Sweet Little Sixteen», og etter hvert ble Berry medkreditert for komposisjonen. George Harrisons «My Sweet Lord» hadde i 1970 helt opplagt samme melodi som The Chiffons «He’s So Fine». Harrison måtte betale så det suste, men står fortsatt som sangens eneste komponist etter at han kjøpte opp forlaget som eide «He’s So Fine». Kd Lang er kreditert som medkomponist på Rolling Stones’ «Anybody Seen My Baby», fordi de fort innrømmet at refrenget minnet veldig om hennes «Constant Craving». Mick Jagger og Keith Richards ble på sin side tilkjent deler av rettighetene til The Verves «Bitter Sweet Symphony», fordi den kopierte en orkesterversjon av «The Last Time». Lekfolk som dømmer i favør av The Stones bør kanskje ha hørt den flere år eldre «This May Be The Last Time» med The Staples Singers først.

Siden har slike saker kommet med jevne mellomrom. Med et stort oppsving de siste årene. Noen ganger kan man få en følelse av at alle de gode melodiene er brukt opp. Dette stemmer ikke. Men enorme pengesummer står på spill når det kommer til mye spilte sanger. Det lønner seg bedre å ha skrevet en sang enn å spille den inn, spesielt i det lange løp.

Den mest profilerte rettssaken de siste årene kom da arvingene til Randy California saksøkte Led Zeppelin, siden klassikeren «Stairway To Heaven» minner veldig om den noe mindre kjente «Taurus» med hans gruppe Spirit. Led Zeppelin hadde allerede et gammelt, frynsete rykte når det kom til å kopiere gamle bluesmenn, men advokatene deres gjorde jobben sin, og fikk dem frikjent. Musikkvitere påpekte også at lignende skalaer kan spores tilbake i gamle folkesanger. Apropos folkemusikk: Nei, forresten, ikke sett meg i gang med å snakke om «Scarborough Fair», Bob Dylan og Paul Simon. Eller «You Raise Me Up» og «Londonderry Air».

I musikkbransjen jobber folk på heltid med å klarere samplinger og andre klare inspirasjonskilder, for å forhandle fram de rette prosentsatsene før noen begynner å klage. Likevel glipper det for flere store hits. «Uptown Funk» med Bruno Mars og Mark Ronson var så opplagt lik The Gap Bands «Oops Upside Your Head» at hele gruppa ble tatt med på den offisielle lista av låtskrivere. Hvor stor prosent de fikk vites ikke. Langt mer omdiskutert er «Blurred Lines»-saken fra 2015, der sangeren Robin Thicke og produsenten Pharrell Williams ble dømt til å betale arvingene til Marvin Gaye rundt 50 millioner kroner i erstatning, samt en andel av fremtidige inntekter, fordi sangen deres skal ha minnet om Gayes «Got To Give It Up». Avgjørelsen opprørte store deler av musikkbransjen, fordi det er antatt at Pharrell og Thicke er straffet for å kopiert en stil og en tidsånd mer enn en gjenkjennelig melodi eller rytme.

Verken Lana Del Rey eller Radiohead har vært tilgjengelig for kommentar for Dagsavisen. Vi har ikke engang spurt.

Mer fra: Debatt