Debatt

P3 Gull – ungdommens popmesterskap

Lørdag er det P3 Gull. Prisshowet er blitt en så sterk konkurrent til Spellemannprisen at Spellemann kunne spilt en helt ny rolle.

Bilde 1 av 4
Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

P3 Gull er blitt stadig større de siste årene. Ikke i antall priser, de er fortsatt bare tre, men programmet er blitt forfremmet til beste sendetid lørdag kveld, med et budsjett med rom for å leie helikopter bare for å lage trailere på forhånd. (Hvis du syntes det hørtes rart ut å lage trailer av et helikopter, så er du for gammel for P3 Gull).

P3 Gull er kommet så langt at det er blitt et godt alternativ til Spellemannprisen. Et ungt, frisk opplegg som Spellemannprisen de siste årene har forsøkt å kopiere et par måneder etterpå. Sigrid kan vinne to av de tre prisene i P3 Gull. Det vil ikke være overraskende om hun vinner to-tre Spellemannpriser på nyåret, inkludert selveste Årets Spellemann. Trenger vi to slike begivenheter?

P3 Gull er en ungdomspris. Vi ser det på lista over nominerte til årets liveartist: Cezinando, Sigrid, Arif og Unge Ferrari, Fieh og Kjartan Lauritzen. Hvis du synes at det siste året har bydd på store liveopplevelser med DumDum Boys, Ane Brun eller De Musikalske Dvergene, så har du ikke forstått hva P3 Gull handler om. At Fieh bare har bare gitt ut to låter så langt i karrieren betyr ingenting i denne sammenhengen.

Vi stusser nesten litt over at to artister over 30 er nominert til årets låt: Emilie Nicolas med «Feel Fine» og Ina Wroldsen med «Strongest», at to andre har medvirkende over 30, Dagny & Seeb med «Drink About» og Cezinando & Chirag med «Er dette alt», men prisen går vel uansett til Sigrid (22) med «Strangers».

Spellemannprisen er selvfølgelig også mye mer, med alle sine sjangerklasser. Her er det mangfoldet i norsk musikk som dominerer. De store plateselskapene har gitt opp denne bredden, og satser primært på hitkulturen.

Spellemannprisen kunne droppet denne delen, og fortsatt å gi bort priser til smalere sjangere som jazz og country og rock, uten å tenke på at det må en popartist til slutt og få all oppmerksomheten. Ikke at det er noe galt i Astrid S altså. Det blir bare en sånn evinnelig diskusjon om det ene er mer verdt enn det andre, og tro meg – heller ikke i musikklivet er skillet mellom høy og lav kultur i nærheten av å være opphevet.

Dette er riktignok ønsketenkning. P3 Gull er helt og holdent NRK sitt show, mens det er platebransjen som eier Spellemannprisen. De kan finne på å ta sine forretninger til konkurrerende kanaler i framtida, og da må popmusikken være med for å ha reklameappell. Men det er altså helt strålende med en pris som konsentrerer seg om unge talenter. Se på de nominerte til årets nykommer: Halie, Boy Pablo, Myra, Virkelig og Ruben. Artister så godt som ingen har hørt om, utenfor svært spesielt interesserte musikk-kretser.

Nytt i år er det at vinneren av Årets Urørt, Girl In Red (Marie Ulven), får opptre i showet. Urørt er enda et steg nedover i nykommer-hierarkiet, for artister som knapt nok har gitt ut noe som helst. Urørt-finalen har i alle år vært arrangert i forkant av Bylarm, og gitt deltakerne en posisjon på programmet.

Senest i februar, da Jon Olav gikk til topps. At det plutselig var en ny Urørt-vinner i huset kom overraskende. Det kan sikkert være godt å komme ut av Bylarm-skyggen, men samtidig har vel aldri en Urørt-finale i seg selv gått mer ubemerket hen. Til gjengjeld får altså vinneren opptre i beste sendetid på NRK 1 lørdagskvelden. Girl In Red ammen med Sigrid, Astrid S, Unge Ferrari og Dagny. Det ser ut som en god begynnelse.

Mer fra: Debatt