Debatt

Overdreven bekymring fra Dagsavisen

Dagsavisen mener det rakner for meg. Jeg deler ikke den opplevelsen.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Vi oppnår mye bra i samferdselspolitikken. Dagsavisen har selv skrevet om rekordmange veiprosjekt under bygging, om en kraftig satsing på batteriferjer. Om stor vekst i antall reisende for jernbanen og kollektivtrafikken. Gode nyheter kom i forrige uke om at jernbanen opplever vekst i godsvolum.

Les Dagsavisens leder-artikkel: Det rakner for Solvik-Olsen

Så er det også enkelte prosjekt som opplever utfordringer. Dagsavisen har vært flink til å liste opp, men burde gjort litt grundigere arbeid når de later som om prosjektene kollapser.

Bomreformen har god fremdrift. Vi går nå fra 50–60 bompengeselskap til fem regionale selskap. Bomtakster reduseres i over 40 prosjekter. Dagsavisen henger seg opp i konflikt rundt leveranser av et datasystem. Det er mulig Dagsavisen mener Statens vegvesen ikke skulle grepet inn når leveranser og kostnader ikke henger sammen. For meg handler det om kostnadskontroll.

Dagsavisen har omtalt at over 60 store veiprosjekt er under bygging. De fleste går veldig bra. Noen blir forsinket. Dagsavisen henger seg opp i at Nye Veier trakk tilbake konkurransegrunnlaget for strekningen E39 Kristiansand–Lyngdal på grunn av dårlig respons i markedet. Nye Veier bearbeidet anbudet raskt, og kontrakten er igjen ute i markedet og oppnår nå langt større interesse. Igjen – et grep for å holde kontroll på kostnader.

Jernbanereformen lever i beste velgående. Den trådde i kraft 1. januar 2017. Jeg tror knapt en eneste reisende merket at nesten hele sektoren hadde endret organisering. En suksess. Forberedelsene hadde vært gode, systemene fungerte. Dagsavisen ignorerer alt dette, og mener reformen rakner fordi én anbudspakke er litt forsinket. La meg minne om at anbudet er i markedet, og prosessen i full gang. Men det handler om å sikre at ting gjøres skikkelig.

Frp i regjering betyr ikke at landet unngår utfordringer. Men de håndteres og løses. På samme måte vil vi jobbe for at ambisjonene våre i Nasjonal transportplan innfris. De siste 5 årene har H/Frp-regjeringen sikret 108,4 milliarder kroner til jernbanesektoren. De foregående fem årene bevilget rødgrønn regjering 60,2 milliarder kroner. Alle som er glad i jernbanen bør ha en klar favoritt når fremtidens jernbane skal bygges.

Mer fra: Debatt