Debatt

Oslo Glyptotek

Hovedstaden har, så vidt jeg vet, ikke noe kunsthistorisk skulpturmuseum bortsett fra Vigelandsmuseet. Oslo har heller ikke noe avstøpningsmuseum som f.eks. København.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Nasjonalgalleriet huset i sin tid en gedigen samling skulpturavstøpninger av stor kunsthistorisk verdi. Dusinvis av kjente statuer og byster fyllte begge fløyene i 1. etg.

Som kunststuderende kunne vi på 1960-70 tallet gjøre geometriske analyser og utføre skisserte tolkninger av alt fra Michelangelo`s «Moses» til «Nike», «Venus», «Lansebæreren»,»Diskoskasteren», «Laokoon-gruppen», samt tallrike andre berømtheter fra gresk og romersk antikk, renessanse, barokk, norrøn, gotisk og egyptisk kunst. En portrettbyste av Verocchio viste hender utført av Leornardo da Vinci!

Disse avstøpninger er eksakte gjengivelser av originalenes sanne form, og som sådan nærmere det opprinnelige verk enn mange gamle malerier som både kan være mørknet , falmet, forurenset eller restaurert sønder og sammen. Likevel har disse avstøpningene blitt fjernet fra nasjonalgalleriet med den hånlige begrunnelse at de er «bare kopier». Følgelig skulle man da ikke kunne høre musikk av Bach uten at chembalisten har de originalskrevne noter foran seg!

Radikale pionerer i modernistisk kunst studerte etnisk og klassisk kunst utførlig. Den historieløse mangel på form-referanser er i dag katastrofal hva angår kulturen i videste forstand.

Nasjonalgalleriet kunne bli et sentrum for skupltur generelt, inkludert norske verker fra Stephan Sinding til Per Ung, med originaler, utkast og avstøpninger.

Man kunne jo beholde Langaardssalen med dens historiske malerisamling og gjøre det hele til et strålende glyptotek, som lære og studiested for barn, kunststuderende og akademikere. Det er noe slikt denne eventyrlige bygningen fortjener.

Mer fra: Debatt