Debatt

Om elbiler og kullkraft

I dag og i de 10 - 15 siste årene har de titalls milliarder kroner benyttet til bl.a. elbiler, medført store ekstra CO2 utslipp i forhold til hva utslippene ville vært uten disse bevilgningene.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

I min kronikk i Dagsavisen 19. mars påviser jeg at siden Norge er med i Europas elkraftmarked, må en, når en skal beregne CO2 avtrykket av en prosess, måtte regne som om elektrisiteten var produsert av kullkraft. Dag Christensen mener dette motvirkes av klimakvotene. Og det ville kanskje vært tilfellet dersom klimakvotene ikke er av mikroskopisk størrelse: Kr 50 - 60 pr tonn ): Ca 2 øre pr kwh ! 

Så lenge kullkraft er et helt nødvendig bidrag til energimarkedet ,vil kvotene være av liten eller uten betydning for kullkraftproduksjonen. Og det vil ifølge International Energy Agency vare lenger enn til 2040. I stedet for å polemisere mot Christensen vil jeg heller bevise - ikke mene eller påstå, men bevise basert på enkel fysikk og logikk at elbiler idag globalt sett medfører mye større CO2 utslipp enn fossilbiler av samme vekt:

Fakta:  Samme energiuttak for olje og kullkraft medfører ca. 40 % større CO2 utslipp fra kullkraft enn fra olje: FCO2=1.4   Kilde: https://snl.no/kull

Premisser: 1. Globalt perspektiv,  det europeiske energimarkedet fungerer.

2. Beregninger av CO2 utslipp må baseres på kullkraft. (Som påvist over.)

Bevis: 1) Like tunge elbiler og fossilbiler bruker like mye energi til fremdrift.

2) Energien som forbrukes er lik fremdriftsdriftsenergien dividert på respektiv virkningsgrad.

3) Virkningsgraden for elbiler må multipliseres med virkningsgraden for kullkraftverk.

4) Forholdet mellom forbrukt energi for like tunge elbiler og fossilbiler blir da:   Elbilenergi/Fossilbilenergi = virkningsgradfossil/(vikningsgradelbil*virkningsgradkullkraftverk) 5) For å finne forholdet mellom CO2 utslippene, må denne formelen multipliseres med   FCO2:   ElbilCO2/FossilbilCO2= FCO2 * virkningsgradfossil/(vikningsgradelbil*virkningsgradkullkraftverk)   eller forkortet:  CO2el/CO2fossil = FCO2 * Vf/(Ve*Vk) Setter en inn realistiske tallverdier: Vf=ca. 0.3, Ve=ca. 0.7 og Vk=ca. 0.3, får en at CO2el/CO2fossil = ca. 2  ): En elbil medfører ca. dobbelt så stort CO2 utslipp som en like tung fossilbil. Dette gjelder også for andre former for elektrifisering som f.eks. elektrifisering av oljeplattformene. Vf vil da være virkningsgraden for oljedrevne prosesser mens Ve er virkningsgraden for den tilsvarende elektrifiserte prosessen.

Formelen i 5) er udiskuterbar, det som kan diskuteres er størrelsen på de inngående parametrene - men den diskusjonen er relativt lite interessant - så lenge en benytter realistiske verdier, vil CO2el/CO2fossil uansett være vesentlig større enn 1.

Konklusjon: I dag og  i de 10 - 15 siste årene har de titalls milliarder kroner benyttet til bl.a. elbiler, medført store ekstra CO2 utslipp i forhold til hva utslippene ville vært uten disse bevilgningene. Dersom det ikke tas grep for å endre denne politikken, vil dette fortsette i minst 15 - 20 år til, inntil kullkraften ikke lenger er en nødvendig del av energiforsyningen.

Mer fra: Debatt