Kultur

Obama-maskinen

Obama-kampanjen i 2008 blir av mange beskrevet som den mest sofistikerte presidentkampanjen noensinne. 2012 bar preg av å være en mer tradisjonell valgkamp, men Obama-kampanjen demonstrerte at 2008 var ingen engangshendelse.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

I 2008 var Obama-kampanjen den mest effektive, slagkraftige og sofistikerte presidentkampanjen i amerikansk historie. Kampanjen var like mye en politisk bevegelse som en presidentkampanje. Det ble umulig for både Clinton-kampanjen under det demokratiske primærvalget og McCain-kampanjen under presidentvalget å stoppe momentumet til kandidat Barack Obama. Slagordene «Hope and Change» resonnerte blant velgere over hele USA og det ledet til en overbevisende seier både i antall valgmenn og antall stemmer.

Vanskeligere i 2012, men mer overbevisende

Med høy arbeidsledighet, et svakt boligmarked, en kontroversiell helsereform, angrepene i Libya og en pågående tvekamp mellom Det hvite hus og Kongressen, var oddsene vanskeligere for president Obama denne gangen. Det startet med politiske angrep på vårparten som helt klart rammet Mitt Romney, og Romney-kampanjen slo ikke tilbake som var en gedigen tabbe. Det ble tegnet et bilde av Romney som en hensynsløs finansmann som ikke hadde kontakt med den vanlige mannen i gata. Momentumet snudde etter den første presidentdebatten hvor Mitt Romney vant på en overbevisende måte, men Obama-kampanjen var fortsatt rimelig sikker på seier basert på velgerbasen, demografien og tallene. Stormen Sandy hjalp president Obama, i form av at Mitt Romney havnet utenfor mediabildet og presidenten virket «presidential» sammen med guvernør Chris Christie.Jeg tror fortsatt at Barack Obama hadde vunnet uten stormen Sandy, seieren var for imponerende til at stormen var utslagsgivende.

Kalde harde data

Det var ingen overraskelse at majoriteten av hvite og eldre velgere stemte på Mitt Romney. Det var forventet at afro-amerikanere, kvinner, unge og latinovelgere ville stemme på president Obama, men ikke at tallene ville være på samme nivå som i 2008. Kampanjen brukte mellom 200-300 millioner dollar kun på valgkampapparatet og dette var uten tvil en viktig del av valgseieren. Obama-kampanjen gikk fra makrotargeting i vippestatene til mikrotargeting i forskjellige distrikter i vippestatene. I den viktigste vippestaten Ohio hadde Obama-kampanjen gjort meningsmålinger og velgerundersøkelser ved å spørre 29 000 velgere i Ohio, en vanlig meningsmåling har rundt 1200-1600 respondenter. Man kan oppsummere med at kampanjen satset på kalde harde velgerdata.

Romneys tradisjonelle valgkamp

Romney-kampanjen hadde bestilt fyrverkeri før valgvaken og hadde allerede en nettside med president Romney, som alle vet ble det kun med tanken om en Romney-administrasjon. Romney-kampanjen gjennomførte en tradisjonell valgkamp, og satset på at intensitet og momentum skulle lede Mitt Romney hele veien til Det hvite hus. Kampanjen hadde enten klokketro på valgseier eller var desperate under siste del av presidentvalget når Mitt Romney gjennomførte valgkamp i Pennsylvania, en blå stat som han i realiteten ikke hadde noen mulighet til å vinne. John McCain forsøkte det samme på tampen av valgkampen i 2008 med samme resultat. Teknologi vil alltid slå en tradisjonelle amerikansk presidentvalgkamp, beviset har vi fått gjennom to presidentvalg på rad. Uansett om valget hadde blitt avholdt 6. september, 6. oktober eller 6. november ville presidenten blitt gjenvalgt.

Photo: Official White House Photo by Pete Souza

Mer fra: Kultur