Debatt

Når en talkshowkonge abdiserer

Talkshowkongen Fredrik Skavlan forlater NRK og Marienlyst for å selge Dressmannbukser for TV 2.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Dette var overgangsnyheten som ingen så komme. Fredrik Skavlan tar med det egenproduserte talkshowet sitt og forlater NRK til fordel for TV 2. Der skal han erstatte hullet i sendeskjemaet som Thomas Numme og Harald Rønnebergs «Senkveld» har etterlatt seg.

Bakgrunn: Skavlan forlater NRK. Går til TV 2.

Fredrik Skavlan erstatter «Senkveld», smak på den. At den norske og nordiske talkshowkongen skal hoppe etter Thomas og Harald hadde vært en absurd setning å skrive for 10–12 år siden. Fredrik Skavlan har vært kongen av fredagskvelden siden Gullrekka ble et fenomen, Thomas og Harald er prinsene som bare kunne drømme om samme oppslutning om sitt talkshow på TV 2.

At Skavlan går til TV 2 handler selvsagt om penger. TV 2 må ha bladd opp en saftig sum for å få Skavlan og hans produksjonsselskap Monkberry AS til å skifte oppdragsgiver. For TV 2 er Skavlan verdt sin vekt i reklamekroner. Annonsørene vil stå i kø for å få reklameinnslagene sine knyttet til selveste talkshowkongen av Norge. I hvert fall den første sesongen.

At Skavlan og hans medarbeidere melder overgang til det kommersielle markedet er lineær-TVs siste krampetrekning. Seertallene til det en gang mest sette TV-programmet (foruten «Dagsrevyen») i fjernsynslandet, har sunket de siste årene. Det skyldes ikke nødvendigvis at «Skavlan» er blitt dårligere. At seerne svikter lineær-TV har også med at vi endrer medievanene våre.

For produksjonsselskapet til Skavlans program handler overgangen om å få inn størst mulig inntekter før TV-publikummet forsvinner helt, når strømmingen tar helt over for det gamle fjernsynets fastspikrede sendeskjema, og en ny generasjon seere skrur av talkshowet for å strømme kattungevideoer på Facebook i stedet.

TV-landskapet har endret seg dramatisk på fire-fem år, også her i landet. Talkshowet, programmet som skal by på den gode samtalen, er ikke fjernsynets eksklusive arena lenger heller. Nå kan hvem som helst – og kanskje gamle NRK-profiler spesielt – prate for sitt gamle kjernepublikum og laste samtalene opp som podkast. TV-konger kan bare drømme om en million seere. Det hjelper nesten ikke å ha Jay-Z på besøk i studio en gang.

Det var da Gullrekka var som størst at «Først og sist» var på sitt beste, et TV-magisk møte mellom en engasjert programleder som samtalte mer enn han intervjuet gjestene sine. Programmene var nærmest et nasjonalt pusterom på fredagskvelden etter jobbuka. Ryktet om programmets popularitet spredte seg til SVT i Sverige, og Skavlan ble den første programlederen i norsk og svensk samsending siden Lennart Hylands tid.

Uten NRK hadde Skavlan kanskje fortsatt bare tegna kruseduller i Dagbladet, og gitt ut bøker om vennene i kongefamilien. Det var i NRK det hele begynte. Dagbladet-journalisten ble hentet for å lede «Absolutt» på NRK2, den nye kulturkanalen fra Marienlyst. Det var i 1996. To år seinere debuterte han med «Først og sist».

Suksessen er han vel unt.

At Skavlan takker for seg i NRK burde likevel strengt tatt ikke komme som en bombe. Selv om Fredrik Skavlan alltid har vært NRKs mann. Han som har skaffet lisenskanalen en million seere på fredagskveldene, i sesong etter sesong. I år etter år.

Det siste tiåret har det vært en folkevandring av komikere og underholdningsstjerner fra NRK til de kommersielle TV-selskapene. Nå slår Skavlan følge med Jon Almaas, Harald Eia, Anne Rimmen, Atle Antonsen, og mange flere, for å cashe inn på reklame-TV. Dette er entertainere som har utviklet seg og oppnådd popularitet takket være NRKs profesjonelle apparat og nasjonale plattform. De fleste har gått til TVNorge, en kanal med atskillig mindre oppslutning enn nasjonalkanalen. At de når færre seere veies opp av bedre betaling.

Spørsmålet er hvor alle disse komikerne og entertainerne hadde vært uten NRKs hjelp, erfarne produksjonsteam og dyktige manusforfattere. Ett av svarene er Jon Almaas. Tulleshowet hans på TVNorge – «Praktisk info med Jon Almaas» er først og fremst et eksempel på hvor avhengig TV-kjendiser er av å ha dyktige folk rundt seg. Det irrelevante komiprogrammet gir forhåpentligvis mye penger i kassen.

At Skavlan går fra vår nasjonale kulturinstitusjon til det helkommerse TV 2 er litt vemodig. Men Fredrik Skavlans framtreden vil ikke forandre seg like mye på TV 2. Han eier kanskje ikke «Skavlan»-formatet, men har samme team i ryggen når han samtaler lett og ledig med gjestene sine på TV 2 – og selger grillmat og Dressmannbukser i samme slengen.

20 år etter «Først og sist» debuterte, finner Skavlan det for godt å gå Egmonts ærend, det danske multinasjonale konsernet som stadig gjør seg bemerket når direktørene i København bevilger seg enorme bonuser i år etter år – samtidig som TV 2 driver en heftig lobbyvirksomhet for å få statsstøtte for å fortsatt drive TV 2 Nyhetskanalen.

«Se hva som skjer!», tvitret Fredrik Skavlan like før NRK slapp overgangsnyheten. Hvor mange som kommer til å følge oppfordringen hans, er ikke så interessant. Det store spørsmålet er hvor lenge.

Mer fra: Debatt