Kultur

Ny Sentrumstunnel inn i Oslopakke 3

Med 81 millioner passasjerer i 2011, er T-banen ryggraden i Oslos kollektivtilbud. T-banen alene står for nesten 40 % av alle påstigningene i Oslo.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Som kjent har T-banen fire linjer mot øst og fire linjer mot vest + Ringen. Gjennom sentrum derimot er det bare to spor som deles av alle linjene. Dette setter taket for hvor mange avganger det er mulig å tilby. Det gjør også T-banesystemet sårbart for driftsforstyrrelser da det ikke finnes alternative spor. Gjennom sentrum kjøres det i dag 28 tog i timen per spor. Det er mulig å øke dette, men det vil gå utover punktligheten og det vil bli vanskelig å ta igjen forsinkelser. Med andre ord er kapasiteten for antall tog fullt utnyttet.

Det er beregnet at et nytt signalsystem til ca. 2 mrd. kan øke kapasiteten med fire tog i timen per spor. Med tiltak på stasjonene og sentral styring av togframføringen kan kapasiteten fra øst økes med ytterligere fire tog i timen per spor. Dette forutsetter at linje 1, Holmenkollbanen, med sine korte tog, ikke trafikkerer sentrumstunnelen, men vendes på Majorstua. Det vil garantert føre til færre passasjerer på linje 1 og ville framstått som nokså bakvendt siden det er investert i T-bane- og ikke trikkestandard på Holmenkollbanen.

For Jernbane mener det vil være en riktig prioritering å ta ny Sentrumstunnel for T-banen inn i Oslopakke 3 framfor ny E18 fra Asker til Oslo som vil øke veikapasiteten, og få flere til å velge bil. Oslopakke 3 er kraftig underfinansiert og vi må spørre oss om hva vi vil bruke pengene og ressursene i anleggsbransjen på, og hvilken samfunnsutvikling vi vil ha. Ny Sentrumstunnel er et omfattende og langsiktig prosjekt. Det er derfor viktig å komme i gang nå. Ny Sentrumstunnel er også en forutsetning for T-bane til Fornebu slik Ruter anbefaler.

Mer fra: Kultur