Debatt

Nå ruster TV-bransjens mektigste seg til kamp om fantasytronen

Det siste slaget i «Game of Thrones» nærmer seg.

Bilde 1 av 4
Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Det vakte oppsikt da HBO satset penger og prestisje på TV-rettighetene til George R.R. Martins mørke, populære «A Song of Ice and Fire» i 2007. HBO trengte sårt en ny suksess. At selskapet bak kritikerrost samtidsdrama, «Sopranos» og «The Wire», satset på – fantasy? HBO tok en sjanse ved å gå fra «Sex og singleliv» til sex og vold i et mørkt middelalderaktig eventyrunivers, for Martins bestsselgerserie var et bekmørkt fantasyunivers beregna på et voksent publikum, hvor sexen var eksplisitt og pervers og volden ekstremt brutal. Dessuten var det et gedigent persongalleri og mange familiedynaster involvert, som kjempet om en jerntrone.

For 12 år – og åtte «Game of Thrones»-sesonger siden, var fantasy i dramatisert versjon i beste fall noe man laget for kinolerretet, og som oftest i historier beregnet på unge målgrupper.

Suksesshistorien «Game of Thrones» har fortalt underholdningsbransjen at det er et gigantisk TV-publikum der ute, som ikke kan få nok av episke serieunivers, og at sex og vold på skjermen ikke virker det spor avskrekkende på massene. Snarere tvert imot har den brutale virkeligheten i Westeros, og det faktum at her risikerer man å se den ene helten og seerfavoritten etter den andre nådeløst bli tatt av dage, bare bidratt til seriens enorme popularitet. Underholdningsgigantene er allerede i gang med HBO-seriens arvtager.

Hordene av fantasy-fans der skal få sitt, når røyken senker seg etter det siste store slaget i Westeros (rundt pinsetider). Ikke bare har HBO selv på gang fem forskjellige «GoT»-relaterte serier som skal sørge for at fansen verden over ikke sier opp HBO-abonnementene sine med det første. Underholdningsgigantene skal gi HBO konkurranse erobre med egne episk anlagte fantasyprosjekter, og midlene er den klassiske fantasy-litteraturen, og de mest populære av nye fantasyserier – som gjerne har fortellinger som strekker seg over lange bokserier til felles.

Historier fra dystre, alternative, skremmende, gotiske riker befolket av helter og monstre, fulle av magi, ondskap, konger og dronninger, prinsesser – og øh, privatdetektiver til hest er for å si det på TV-amerikansk «hot shit». I påvente av den neste store bataljen på TV-skjermen spekulerer mange i hvem som kan gå seirende ut i kampen om det store publikums gunst. Det er store penger i spill, og The Guardian og rottentomatoes.com er blant bransjestedene som har listet opp hva vi har i vente.

Det blir ikke lett for HBO å beholde tronen. Siden første «Game of Thrones»-episode ble sendt i 2011 har TV-landskapet forandret seg dramatisk. Mange nye kjemper har dukket opp på arenaen, villige til å satse stort på å kuppe TV-markedet, forføre publikum og ta markedsandelene fra HBO.

Et av selskapene som kan gi en HBO-direktør grunn til å se seg over skulderen er Amazon, selskapet som bruker milliarder av kroner i jakten på den neste store fantasy-hiten. Nettgiganten har blant annet bladd opp 250 millioner dollar for rettighetene til «Lord of The Rings», og skal etter sigende bruke en milliard dollar på serien og kanskje nye filmer basert på Tolkiens romaner. Den enorme responsen på det første promomateriale sluppet fra TV-serien – et tegnet kart, antyder at Peter Jacksons ekstremt populære filmtrilogi allerede er underholdningshistorie. Fansen vil ha mer Tolkien. Amazon har forpliktet seg til å lage fem sesonger.

Amazons mange investeringer i fantasy-biblioteket har fått noen til å spørre seg om oppkjøpene handler om å sikre seg rettigheter, og sitte på dem, så konkurrentene ikke får tak i dem. Verdens rikeste mann – Amazon-eier Jeff Bezos – nøyer seg ikke med bare én milliardsatsing – se egen liste. Det gjør ikke Netflix heller, som er i gang med en rekke digre serier. Med på denne bataljen er erfarne TV-produsenter med atskillig færre milliarder på bok enn strømmegigantene, – som BBC, Lionsgate og Showtime. At fantasy koster penger å dramatisere – én «Game of Thrones»-episode skal ha kostet rundt 10 millioner dollar – er ikke nok til å skremme TV-bransjen fra å satse.

«Game of Thrones»’ enorme appell har overbevist TV-bransjen om at det kan betale seg godt å bare kaste seg ut i det mørke og ukjente.

Mer fra: Debatt