Debatt

Mer enn kakepynt

Vi trenger lærere med rett fagkompetanse for å ivareta elevenes evner innen kreativitet, kommunikasjon, motivasjon og læringsstrategier.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

På Kommunalkonferansen 7. november uttalte Ulrika Bergroth-Plur (Musikk i Skolen) følgende: – I Norge, på mange skoler, behandles de estetiske fagene i praksis kun som «avbrekksfag», som «hobbyfag» eller i beste fall, som fag som skal ivareta en viss overlevering av kulturarv.

Dessverre er dette en holdning flere som arbeider med praktiske og estetiske fag møter. Til tross for lovnader om økt satsing på bedre kompetanse, er situasjonen sørgelig bekreftende: Kun 20-25 prosent av lærerne i musikk og kunst og håndverk har tilstrekkelig kompetanse for å undervise i fagene. Dette er noe vi ikke kan leve med. Vi trenger en anerkjennelse av at disse fagene er krevende og forutsetter tilstrekkelig kompetanse. Fagene er så definitivt noe mer enn kun avbrekksfag. Som Jørn Mortensen (rektor ved Kunsthøgskolen i Oslo) beskrev det: – Vi må slutte å betrakte de praktiske og estetiske fagene som pynten på kaka. De er tvert imot grunnen til at vi lager kaka og de vil bli morgendagens viktigste ingrediens i kaka.

Vi trenger lærere med rett fagkompetanse for å ivareta elevenes evner innen kreativitet, kommunikasjon, motivasjon og læringsstrategier. Dette er egenskaper som forsterkes gjennom å mestre praktiske uttrykksformer som musikk, drama, kunst, håndverk, multimedia og dans. Fagene gir elevene en større læringsmotivasjon til å løse avanserte problemer og utfordringer i andre fag. Ved at flere barn opplever gleden av å lykkes, minimeres samtidig risikoen for frafall i skole og arbeidsliv.

I Stortingsmelding 28 (2015-16) sa regjeringen at de vil styrke de praktiske og estetiske fagene. Daværende kunnskapsminister, Torbjørn Røe Isaksen, sa: – Diagnosen som er satt på de praktiske og estetiske fagene er at det er for svake fagmiljøer i grunnskolen. Det er få lærere som har fordypning i disse fagene, og de blir ofte sett på som pust-ut-fag av elevene. Dette var nok de aller fleste enig om og Stortinget fulgte opp med et vedtak i 2016 hvor de ba regjeringen utvikle en plan for hvordan disse fagene i skolen kan styrkes.

Vi som jobber med de praktiske og estetiske fagene, har siden den gang sett frem til en slik plan. Vi har deltatt på samlinger og oversendt våre innspill. Planen ventes nå endelig i 2019, men vil den føre til en forandring? Vil den være konkret og påvirke situasjonen i skolene? Vil skoleledere ansette faglærere? Vil regjeringen sette av nok midler og pålegge gjennomføring?

De siste årene har arbeidet med fagfornyelsen gått raskt fremover. Det er avgjørende at fagene, og bruken av praktiske og estetiske arbeidsmåter, blir styrket som en del av denne prosessen. Vi håper regjeringen denne gang viser handlekraft og legger opp til en bred satsing: Skolebarn over hele landet fortjener god undervisning i alle fag av fagkompetente lærere. Det er på tide at dette også gjelder for elever i de praktiske og estetiske fagene.

Mer fra: Debatt