Kultur

MDG må tåle å utfordres i miljøpolitikken

Venstre får i Dagsavisen 3. desember kritikk fra Marion Godager Tveter (MDG) for å «påstå» at MDG kutter i kollektivbudsjettet.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Det er ingen påstand, men et trist faktum. Når Ruter får økte utgifter og det bevilges for lite penger fra byrådet til å dekke dem er det faktisk ganske oppsiktsvekkende. Så lenge Venstre har hatt makt i Oslo har kollektivbudsjettene økt betraktelig. 2016 blir det første året på lenge at det ikke skjer, og det med en samferdselsbyråd fra MDG.

Venstre og MDG deler mange mål for Oslo som miljøby, men har ulike virkemidler for å nå mange av målene. Tveter skriver at miljøpartiene er på sitt beste når vi spiller hverandre gode. Jeg mener miljøpartiene er på sitt beste når vi får gjennomslag for politikken vår. Oslo ville aldri vært den miljøbyen den er i dag om det ikke var for Venstre, og vi skal fortsette kampen for at et mer miljøvennlig Oslo. Oslos kollektivsuksess har ikke kommet av seg selv, men fordi kollektiv har vært høyt prioritert i budsjettene.

Tveter skriver at miljøpartiene ikke bør krangle opp problemer som regjeringen skaper. Det er riktig at staten har økt merverdiavgiften på kollektivtransport, og at staten kun har bevilget 23 av de 38 millionene som behøves for å dekke de nye kostnadene. Vi deler MDGs syn på at dette burde vært fullt kompensert fra statlig hold. Men når man vet at de pengene ikke kommer, har man to muligheter: å la de kollektivreisende ta regningen eller å dekke mellomlegget fra kommunens side. Venstre er helt klare på at det siste er det eneste fornuftige å gjøre. Skal vi nå målet om at all trafikkvekst skal tas med gange, sykling og kollektiv må vi sørge for at kollektivtilbudet i Oslo fortsetter å være godt og rimelig. Akershus har valgt å prioritere å dekke de utgiftene staten ikke kompenserer fordi de ser viktigheten av nettopp dette. At Oslos nye byråd ikke gjør det bekymrer Venstre. Nå må samferdselsbyråden komme på banen.

Et 15 millioner kroners reelt kutt i kjøp av kollektivtjenester er ikke et eksempel på god miljøpolitikk. Selv det mest idealistiske miljøpartiet må tåle kritikk når de gjør så dårlige prioriteringer.

Mer fra: Kultur