Debatt

Mannemangel

En god del barn vil gå gjennom barnehage og grunnskole med få mannlige forbilder.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Én av ti søkere til høyere utdanning har valgt lærerutdanning, kunne Samordna Opptak melde torsdag. Det er regjeringen glad for, fortalte kunnskapsminister Jan Tore Sanner (H) til TV 2 Nyhetene. Med spådommer om lærerkrise ved innføring av lærernormen er nyheten om en økning på 15 prosent av søkere til grunnskolelærerutdanning definitivt noe å juble for.

Også Utdanningsforbundet er fornøyd med søkeroppgangen, men leder Steffen Handals påpekning overfor TV 2 er betimelig. For kun 25 prosent av søkerne er menn. Vi kan havne i en situasjon der de yngste kun har kvinner å forholde seg til, advarer Handal. Jan Tore Sanner ønsket ikke å gå dypere inn i kjønnsdiskusjonen. Mitt sterke ønske er at det blir en balanse, sa han, og understreket at de positive søkertallene var hans hovedfokus.

Vi mener Sanner bør lytte til Utdanningsforbundets uro. Selvsagt er det bra at mange kvinner ønsker å bli lærere. Men det er forstemmende at andelen mannlige søkere fortsetter å holde seg stabilt lav.

At tre av fire grunnskolelærerstudenter og åtte av ti barnehagelærerstudenter er kvinner tyder på at en god del barn vil gå gjennom barnehage og grunnskole med få mannlige forbilder der de tilbringer store deler av dagene sine. Når vi vet at det særlig er gutter som sliter i skolen, er det gode grunner til å ta mangelen på menn i skole og barnehager på alvor. Det handler ikke om at kvinner gjør noen dårligere jobb, men om at utdanningsinstitusjonene som skal forme de aller minste, og må etterstrebe å ha et mangfold blant sine ansatte.

Tidligere kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) ville lokke mennene til skolen ved å heve statusen på læreryrket. Vi tror ikke dette er nok. Sykepleierutdanningen ved Lovisenberg diakonale høgskole er blant dem som har økt andelen mannlige søkere med kjønnspoeng for menn. En statusheving av læreryrket viktig, men en vurdering av kvotering i form av kjønnspoeng er noe Kunnskapsdepartementet må vurdere. I hvert fall hvis kjønnsbalanse er et sterkt ønske for Sanner.

Mer fra: Debatt