Regissør Erik Poppe på rød løper i selskap med skuespillerne fra «Utøya 22. juli» i anledning filmens premiere under Berlinalen denne uka. FOTO: JOHN MACDOUGALL/NTB SCANPIX

Regissør Erik Poppe på rød løper i selskap med skuespillerne fra «Utøya 22. juli» i anledning filmens premiere under Berlinalen denne uka. FOTO: JOHN MACDOUGALL/NTB SCANPIX

Vis bildetekst
Foto:

23-02-2018

Må tåle favorittstempelet

I kveld kan Erik Poppe bli den første norske filmskaperen noensinne som vinner Gullbjørnen i Berlin.

Når årets filmfestival i Berlin avsluttes denne helgen med reprisevisninger og prisutdeling i kveld, blir konklusjonen at det har vært en noe blek festival med få virkelig gode og oppsiktsvekkende filmer.

Det byr på utfordringer for en jury som skal dele ut hele åtte priser i ulike kategorier, og trolig vil vi få se flere kompromisspriser som peker på filmer som i et sterkere år neppe ville nådd opp.

Erik Poppes film «Utøya 22. juli» er det annerledes med. Den har siden den ble vist i hovedkonkurransen vært en av de fremste favorittene blant kritikere, bransjefolk og publikum på filmfestivalen, og de aller fleste tror den vil vinne Gullbjørnen under prisgallaen i Berlinale Palast i kveld.

Når Poppes film står ut blant de 18 andre filmene den konkurrerer med, er det ikke minst på grunn av inntrykkene den etterlater, og hvor kunstnerisk ambisiøs den er, alvoret i tematikken tatt i betraktning. Den ble da også anmeldt til høyeste karakter her i Dagsavisen, og har blitt rost av et nær samlet norsk kritikerkorps.

Det vil ikke være ukontroversielt om den vinner Gullbjørnen. Filmen som følger en liten gruppe fiktive ofre på Utøya i de 72 minuttene terroristens angrep varte, legger seg tett opp til virkeligheten og til en alvorlig hendelse for bare få år siden. Et mareritt som fortsatt berører mennesker over hele verden, og ikke bare i Norge.

Poppe sier selv at han ikke har laget filmen for å få priser. Skulle han likevel få nettopp det, noe som ligger i en filmfestivals natur, vil det kreve mye av både han og apparatet rundt filmen. Å feire med utgangspunkt i en film som «Utøya 22. juli» vil være umusikalsk og i verste fall respektløst overfor dem som var på Utøya eller mistet noen i terrorangrepet.

Filmen vil etter all sannsynlighet bli priset under kveldens galla, og det er flere filmer den kan få, om ikke den gjeveste av dem alle. Poppe selv kan vinne regiprisen. Den kan få juryens store pris, Sølvbjørnen. Andrea Berntzen kan få sølvbjørn som beste kvinnelige skuespiller for rollen som Kaja i filmen, og den kan til og med få en ensemblepris eller en fagpris, eksempelvis innen foto. Gullbjørnen for Beste film går formelt sett til produsenten, som for «Utøya 22. juli» er Finn Gjerdrum og Stein Kvae, men det vil være Erik Poppe som mottar den. Mye taler for at det kan bli fasiten.

Ikke dermed sagt at Poppes film ikke har verdige konkurrenter, selv om antatte forhåndsfavoritter som Christian Petzolds «Transit» og Zellner-brødrenes «Damsel» skuffet stort. Wes Andersons animasjonsfilm «Isle Of Dogs» har festivalen gjennom ligget med høyest score hos kritikerne ifølge Screen Dailys oversikt, men vil neppe vinne selve Gullbjørnen. Alexej German Jr.s russiske «Dovlatov», fra Joseph Brodskys 70-tall, imponerte stort med sin realistiske tilnærming til estetikk og litterær tematikk. Italienske Laura Bispuris nære og tandre «Daughter Of Mine» vil sikkert få en pris, det samme vil nok polske Malgorzata Szumowska som helt på tampen av festivalen viser sin «Mug» hvor heavy metal og identitetssøken bidrar til å kaste et advarende blikk mot Polens vei mot avgrunnen, noe som ikke minst tematisk er Berlinalen på sitt beste.

Selvsagt kan juryen med den tyske filmskaperen Tom Tykwer i spissen overraske totalt, og gi prisen til en film knapt noen har tenkt som prisvinner, for eksempel filippinske Lav Diaz’ over fire timer lange musikal i svart-hvitt om det svart kapittel i landets historie. Slikt har skjedd før, og det vil skje igjen.

Likevel er det nesten utenkelig at ikke «Utøya 22. juli» skulle vinne noe, filmen selv, interessen og engasjementet rundt den tatt i betraktning. Om Poppe drar tomhendt hjem fra Berlin vil det også måtte tolkes som en markering fra juryen mot en kontroversiell film.

Filmen er allerede solgt til en rekke land, blant annet Tyskland, Kina, Polen, Hellas, Portugal og til Latin-Amerika som kontinent. Vinner den Gullbjørnen – som er høyest rangert i verden etter Oscar og Gullpalmen i Cannes – vil den bli en av årets mest etterspurte filmer og utgjøre et voldsomt karrieresteg for både Poppe og ikke minst førstegangsskuespiller Andrea Berntzen. Men begge vet at det først er ved neste korsvei de virkelig kan slippe jubelen løs.

Med «Utøya 22. juli» vil feiringen naturlig nok være dempet og symbolsk i tråd med hvordan de på gjennomgående klokt vis har møtt publikum i øyehøyde med en film de vet mange kvier seg for å se.


nyemeninger Meninger Kultur Film Erik Poppe Utøya 22. juli

Blir du med i debatten ?

Vi ønsker at Nye Meninger skal være en plattform for opplyst og engasjert debatt. Vær saklig og unngå personangrep. Overtramp vil føre til sletting og kan føre til utestenging. Les mer om retningslinjene våre her!