Debatt

Lærerutdanning med høyere status

Faglig dyktige lærere er nøkkelen for å få en kunnskapsskole der elevene lærer mer. Da må vi heve både kvaliteten og statusen til lærerutdanningen, og få flere av de aller beste studentene til å ville bli lærere.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Regjeringen har innført et krav om at studenter som starter på lærerutdanningen må ha karakteren fire i matematikk. Dette er matematikken alle elevene har i 1. og 2. klasse på videregående skole. På sikt ønsker vi også å heve karakterkravet til fire i norsk og engelsk.

Dette gjør vi fordi vi ønsker at flere av de dyktigste og mest motiverte studentene skal velge å bli lærere. Sammen med blant annet innføringen av en femårig masterutdanning for alle grunnskolelærere, skal vi gjøre vårt for å heve både kvaliteten og statusen til lærerutdanningen. En effekt av at vi har økt kravet til fire, er at vi allerede i år har fått flere søkere med fire i matematikk enn det var i fjor.

Dagsavisen er i sin leder 18. august kritisk til endringen, og knytter dette til at det er ledige studieplasser på lærerutdanningen. Med unntak av i fjor, har det i alle de siste ti årene vært flere planlagte studieplasser enn studenter på landets lærerutdanninger. Hvor mange plasser som vil bli stående ledige i høst, vet vi ikke sikkert før studieåret er i gang. Jeg er enig at vi trenger flere søkere, men vi må også få flere av de som starter på lærerutdanningen til å fullføre og bli gode lærere. Forskning viser at studenter med gode karakterer fra videregående skole, har større sjanse for å fullføre studiet de starter på. Det betyr at det ikke nødvendigvis blir færre lærere, selv om vi har satt et høyere krav enn før.

For å gi motiverte søkere med tre i matematikk en ekstra sjanse, etablerte vi et forkurs der de kunne kvalifisere seg. 124 studenter greide dette, men selvsagt hadde vi håpet at enda flere skulle få bestått. Jeg skjønner at de som ikke besto er skuffet. Det er første gang vi har hatt et slikt forkurs til lærerutdanningen, og vi skal sammen med studiestedene evaluere hvordan kursene har blitt gjennomført – for å se hva om kan bli bedre.

Mer fra: Debatt