I 2012 utførte TNS Gallup følgende markedsundersøkelse på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet
Utdannede lærere som ikke jobber i skolen.
Hva kan bringe dem tilbake?
Ut fra tilbakemeldingene skulle man tro at de faktisk jobbet i skolen. Som hovedgrunner til at de ikke fant seg til rette i skolen, kunne informantene legg til grunn en rekke årsaker, som det er lett å stille seg bak eller bekrefte. Svært få av disse enkeltfaktorene har blitt fanget opp i dagens utdanningspolitikk, og med strengere krav til lærerkompetanse på mange fronter har nok sittende regjering sørget for at reservestyrken på over tretti tusen universitets- eller lærerskoleutdannede individer blir sittende på reservebenken resten av yrkeslivet.
Lærerne som ikke er lærere peker på:
- Større og større klasser og skoler
- Økende mengde ansvar og oppgaver som faller på lærer
- For få voksne fagpersoner og mangel på tydelig definerte roller i problemløsning
- Økende mengde papirarbeid og dokumentasjonskrav
- Økt resultatfokus
- Nivåforskjeller knyttet til kunnskap hos barn og unge, språkutfordringer
- Rusproblematikk i skolen (særlig videregående)
- For mye innslag av lærere med "flink pike"-syndrom og for få menn i skolen
- Skolen er i deres øyne fortsatt ikke et veldig spennende sted for karriere og god status
- Veldig flat karrierestruktur. Få muligheter for karriereutvikling i skolen, dersom man ikke har lyst til å gå til administrasjon
- Mangler incentiver for å beholde gode fagpersoner
- Strenge rammer og liten fleksibilitet
- Trange kår for dynamisk og kreativ fagutvikling
- De er usikre på om ledelsesfunksjonen faktisk er styrket
- Er rektor blitt for mye bedriftsøkonom, og for lite pedagogisk leder?
- Lavt prioritert forvaltning av menneskelige resurser?
- Lite samarbeid?
- Lang avstand til leder, blir i for liten grad sett og hørt ?
- Liten evne til å påvirke rammer?
- Stadig flere aktører å forholde seg tilDvs. helsevesen, støttetjenester, etc.
- Stadig nye reformer og mønsterplaner
- Får aldri ro til å implementere dem
- Får ikke ressurser til å realisere
- Kompetanse og faglig utvikling :Aksepten for profesjon er utydelig og utvannet
- Pedagogikken går på bekostning av fordypning i fagene, mens de burde gå hånd i hånd
- Legges for lite vekt på relevant praksis
- Skolen fortsatt ikke et sted for de faglig ambisiøse