Debatt

Kutt uten kunnskap

Arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie bekrefter i Dagsavisen 4. desember at regjeringen bedriver «stuntpolitikk». Forsøk iverksettes og penger brukes, men avsluttes før man vet om det har virket.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Sist ute er støtten til forsøket med Nav-veiledere på Stovner og Hellerud videregående skoler. Statsråden kan neppe være overrasket over at jeg som skolebyråd reagerer når regjeringen kutter støtten før forsøket er ferdig evaluert.

Mine besøk på Stovner og Hellerud, og samtaler med skoleledere, lærere og elever, tyder på at det tverrfaglige arbeidet til Nav-veilederne utgjør en stor forskjell. Veilederne bidrar til at ungdom uten bolig, som har en krevende hjemmesituasjon og vanskelige økonomiske forhold får hjelp til å mestre hverdagen slik at det også blir tid og krefter til å henge med på skolen.

Jeg er klar over at regjeringens økonomiske bidrag var knyttet til et forsøk, og derfor har jeg ikke hatt noen forventning om at dette skal støttes til evig tid. Men forsøket er fortsatt under evaluering og vi hadde ventet at staten ville videreføre forsøket til det var ferdig evaluert. Poenget med forsøk er vel å få kunnskap for deretter å lage gode permanente ordninger dersom forsøket har virket godt? Hvorfor bruke penger på et forsøk og kutte det før det er evaluert? Det blir dessuten en merkelig arbeidsform å bygge ned ordningen med Nav-veiledere i 2017 for eventuelt å skulle bygge den opp igjen etter noen år, hvis en senere evalueringsrapport skulle dokumentere positive resultater.

Arbeiderpartiet og byrådet har uansett enn annen holdning enn regjeringen. Vi mener elevene på Stovner og Hellerud fortsatt skal få oppfølging fra Nav-veilederne. I vårt forslag til 2018-budsjett for Oslo kommune har vi derfor lagt inn penger til å videreføre tilbudet med Nav-veiledere og også utvide prosjektet til flere skoler. Vi satser der regjeringen kutter.

Mer fra: Debatt