Kultur

Kunnskap tar 
Norge videre

Nå må vi dempe diskusjonen om hvem som har gjort hva i skolepolitikken. Vi må i stedet fokusere på hva som fungerer i skolen og hva som kan gjøres bedre.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Kristin Clemet gleder seg over at norsk skole går i riktig retning, og er opptatt av å få fram i hvilken grad hun har bidratt til nettopp dette.

For Arbeiderpartiet er det ikke så interessant hvem som sa hva for femten år siden - det interessante er hvordan det går i norsk skole nå; hvordan barna våre har det og hva de lærer. Internasjonale undersøkelser bekrefter det vi jobber for hver dag; norske elevers resultater er på vei oppover. Det er gledelig.

Den politiske diskusjonen burde handle om hvordan vi skal fortsette det gode arbeidet i skolen. Hvordan skaper vi verdens beste lærere, elever og skoleledere? Hvordan forbereder vi barna våre på morgendagens utfordringer? Og ikke minst: Hva gjør vi med det som ikke er så bra - nemlig svakere resultater enn ønskelig i matematikkfaget?

Kristin Clemet må gjerne synes at den viktigste debatten i kjølvannet av evalueringene av Kunnskapsløftet er hvem som i størst grad kan ta på seg æren for det som er gjort. Imens fortsetter Arbeiderpartiet å prioritere de virkemidlene vi vet fungerer: Tidlig innsats, flere gode lærere og fortsatt satsing på fellesskolen. Kunnskap tar Norge videre.

Mer fra: Kultur