12-03-2018

Kollen-krisa

Liv kunne gått tapt. Helikopter var raskeste måte å få den skadde kvinnen fra T-bane-ulykken ut på. Ambulanser og brannbiler ble stangende i kø. Holmenkollen anno 2018 er ikke rigget for å håndtere 100.000 mennesker.

Publikum tok seg til rette og ga opp politiets anvisninger. Vi fikk demonstrert verdens mest berømte skianleggs begrensninger: Trafikklogistikken.

T-banen måtte bryte strømmen og enkelte besvimte i trengselen som oppsto. Det var endeløs kø fra T-banestasjonene langt opp i anlegget mens kveldens hopprenn pågikk. Vi fikk en bekreftelse på at Holmenkollen med dagens infrastruktur ikke takler uforutsette hendelser med så store menneskemengder. Ifølge arrangøren var det opp mot 100.000 mennesker i området, betydelig flere enn ventet. Ja, det var mye fyll, men det har det vært før også. Som ventet ble gårsdagen mye roligere.

Det var 50-kilometeren for menn som hadde start så sent som klokka 14.30 som var hovedårsaken til problemene som oppsto. Det er det internasjonale skiforbundet (FIS) i samarbeid med TV-selskapene som styrer tidsskjemaet. Men det er liten tvil om at dette ville blitt håndtert enklere med femmilsstart tidligere på dagen som hadde gitt bedre flyt for publikum.

Vårt forslag: Samle langrennene (50km menn og 30km kvinner) til lørdagen. Og start tidligere. Lag det til en langrennsdag og styr logistikken etter det. Søndag er for kombinert og hopp, kvinner og menn.

Trafikkutfordringene i Holmenkollen har alltid vært vanskelige. I praksis har veisystemet vært det samme siden OL i Oslo i 1952. Da var det 130.000 mennesker på hopprenn. Da var det kanskje mindre fyll og helt sikkert flere gående. Nytt OL? Dette området er ikke i stand til det i dag.


nyemeninger Meninger

Blir du med i debatten ?

Vi ønsker at Nye Meninger skal være en plattform for opplyst og engasjert debatt. Vær saklig og unngå personangrep. Overtramp vil føre til sletting og kan føre til utestenging. Les mer om retningslinjene våre her!