Debatt

Klima og luftfart: Kvoter er ikke nok

En flyavgang tur-retur Oslo–New York påvirker klimaet like mye som 50.000 personbiler gjør i løpet av en dag.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Thorbjørn Lothe i NHO Luftfart svarer i Dagsavisen 24. november på mitt innlegg på Nye Meninger om billige flybilletter og klimakonsekvensene av disse.

Bakgrunnen for mitt innlegg er de fallende prisene på lange flyreiser. Nye flyruter gir nye utslipp. En flyavgang tur-retur Oslo–New York påvirker klimaet like mye som 50.000 personbiler gjør i løpet av en dag.

I dag er det ingen CO2-avgift eller noe kvotesystem for flytrafikk ut av EU/EØS-området. Utenlands flytrafikk er også fritatt for merverdiavgift og belønnes av en ulogisk taxfree-ordning. Disse indirekte subsidiene gjør det kunstig billig å fly, f.eks. til USA.

Lothe erkjenner at klimagassutslipp fra luftfarten er et problem, men setter sin lit til at EUs kvotesystem og en ny internasjonal markedsbasert ordning vil ordne opp.

Problemet er at begge ordningene er lite ambisiøse. EUs kvotesystem gjelder kun for flygninger internt i EU/EØS-området og preges av lave priser og stor tilgang til kvoter. Den andre ordningen er ennå ikke på plass, og den har ikke større ambisjoner enn at den skal hindre at flytrafikkens CO2-utslipp fra internasjonal trafikk ikke øker utover 2020-nivå. Det er med andre ord ikke snakk om reelle utslippsreduksjoner i det hele tatt. Også norske myndigheter bekymrer seg for det svake ambisjonsnivået, men også for bl.a. manglende klimanytte og bærekraftskrav til tiltak som kan bidra til å dempe utslippsveksten gjennom ordningen.

Det er derfor nødvendig å supplere kvotesystemet med flere virkemidler, slik at vi stanser veksten i flytrafikken, som undergraver de positive effektene av teknologiske tiltak som gir lavere miljøbelastning fra flytrafikken.

Særlig viktig blir det å skjerpe avgiftene, gjennom å differensiere flypassasjeravgiften på lange flyreiser, ut av EU/EØS, der det er store avgiftsfritak og høye utslipp per reise. I tillegg bør taxfree-ordningen avskaffes. Og det er helt nødvendig å stanse bygging av en tredje rullebane ved Gardermoen, som har til hensikt å øke trafikken dramatisk – og dermed undergrave mulighetene for å innfri forpliktelsene i Paris-avtalen. En tredje rullebane vil også bidra til store arealinngrep og mer flystøy. Det trenger vi ikke.

Mer fra: Debatt