Kultur

Kjærlighet til eget speilbilde

De islamofobe har lenge påstått at konflikten mellom voldelig, totalitær islam og fredelig, demokratisk kristendom er vår tids største ideologiske utfordring.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Sindre Bangstads og Cora Alexa Døvings kronikk (Dagsavisen 3/6) gir en lærerik historisk oversikt over islamofobibegrepets og -fenomenets historie. Før som nå dreier det seg om ensidig mistenkeliggjøring, diskriminering og hatske ytringer om islam, dels om muslimer. De islamofobe har lenge påstått at konflikten mellom voldelig, totalitær islam og fredelig, demokratisk kristendom er vår tids største ideologiske utfordring. Påstanden virker ikke helt justert etter utviklingstrekkene i folkerike muslimske land som Indonesia og selv Pakistan. De folkelige demonstrasjonene og maktskiftene i Tunis og Egypt, og reformmulighetene i for eksempel Libya, Jordan, Syria og Jemen, har dessuten vært drevet fram av demonstranter som har krevd ytrings- og organisasjonsfrihet, rettssikkerhet, demokrati og andre menneskerettigheter.

De som lider av islamofobi sier gjerne at de til gjengjeld elsker norsk og europeisk kultur og det kristne, vestlige kulturgrunnlaget. Slik elskov kan knyttes til demokrati, rettssikkerhet, ytrings- og organisasjonsfrihet, frihet fra sult og nød og internasjonal solidaritet. Jeg kjenner nesten ingen som ikke synes at dette er viktige og gode verdier – sånn generelt. Jeg kjenner noen flere som synes at særlig dette med frihet fra sult og nød og solidaritet kan bli vel mye, særlig hvis det betyr at vi i Norge og Europa må begrense vårt forbruk og våre forurensninger.

Jeg kjenner overraskende mange som tror at vi kan slippe unna med et så ensidig idyllisk selvbilde. Ja visst er antikkens filosofi, renessanse, opplysningstid, demokrati og menneskerettigheter del av kulturarven. Men det er også brutale korstog, religionskriger, kolonialisme, rasisme og fascisme. Og den ekstreme evnen til økonomisk kynisme. For eksempel: Om Saudi-Arabia har lite demokrati, menneskerettigheter og likestilling, har de desto mer olje. Derfor har de i mange tiår vært arabisk mester i å motta militær bistand og politisk støtte fra USA og en rekke andre vestlige land. «Ja, vi elsker dette landet!»

Mer fra: Kultur