Debatt

Kino made in the USA

Vil noen kjøre mange mil for å oppleve film på IMAX? Nyåpnede Odeon kino i Oslo tror ikke det. De vet det.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

For mange i Oslo og omegn vil påsketuren i år gå til Storo i Oslo. I veikrysset med kjøpesenterjungelen, mellom noen av byens raskest voksende bydeler, skal den norske kinokulturen bestemmes i årene som kommer. Torsdag åpnet Odeon Oslo, den nye moderne kinoen med 14 saler og landets eneste IMAX. Og la meg bare ile til før du litt lattermildt spør høyt så noen hører, om det er en sånn en som Terje Kristiansen prøvde seg med på Aker Brygge i 1999? Da er sannsynligheten stor for at du i det minste på visse områder er totalt akterutseilt.

Like viktig som begreper som IMAX, Dolby Atmos-lyd og Barco laserprosjektorer, i seg selv spydspisser inn i framtidas norske kinomarked på amerikansk blockbusternivå, er konkurransen Odeon åpner for. De vil berike kinotilbudet og framstå som et opplevelsessenter, og vil utover vanlig kinodrift gjøre det attraktivt å gå på kino. Men dragkampen mellom Nordisk Films kinoer i Oslo – altså Colosseum, Saga og Ringen kino for å nevne de fremste – og den nye giganten, vil også bli avgjørende for hvilke filmer du får se på kino i Norge. Ikke bare i hovedstaden, men også i Stavanger, Drammen, Moss, Trondheim, Tromsø.

For første gang siden lovreguleringen i 1913 påla ansvaret for kinodrift til den enkelte kommune, brytes det kommunale monopolet i Oslo som ble innført av bystyret i 1926. I praksis var det slutt da kommunale Oslo Kino AS i 2013 ble solgt til danske Egmonts kinokjede Nordisk Film. Med åpningen i Oslo er SF Kino, som nå skifter navn til Odeon, representert i 10 norske byer. Blant dem folkerike steder som Stavanger, Sandnes, Bergen (minoritetseier sammen med kommunen), Sandvika og på Østlandet. At Oslo-monopolet utfordres kunne knapt skjedd på et bedre tidspunkt. Det vet også Odeon-sjef Ivar Halstvedt, som har tre tiår bak seg i norsk kinobransje.

Strømmekonkurransen fra Netflix, HBO og andre sofaplattformer til tross, endringene i kinomarkedet viser at folk vil ha kino uten å måtte inn til sentrum. Eller de vil ha kino der de handler. Det er ingen tilfeldighet at Odeons største kinoer ligger i eller ved de store kjøpesentrene, som i Sandvika og nå ved Storo-senteret i Oslo. Det er heller ingen tilfeldighet at Olav Thon åpnet Odeon der Roar Uthaugs «Tomb Raider» var første Hollywood-film ut på IMAX-kinoen. Thon eier Storo-senteret, han eier Sandvika Storsenter og han eier Lagunen utenfor Bergen der Nordisk Film Kino neste høst åpner storkino med ni saler. Kjøpesentrene definerer en ny type kinomakt, og eiendomsbaronene kan presse leieprisene til høystbydende, vel vitende om at folk kommer dit hvor kinoen oppleves som tilgjengelig.

Dagens kinoutvikling viser at service, komfort og inntrykket av å få en helhetsopplevelse gjennom kinobilletten, er nøkkelen til suksess. Odeon har derfor egen Luxe-sal, like ved baren, der alle de justerbare, motoriserte toseterne er amerikanske kinostoler med varme som man kan regulere selv og eget bord til popkornet. Vil du se Steven Spielbergs påskepremiere i IMAX-salen på Odeon i Oslo, eller hvilken som helst Hollywood-storfilm hvilket som helst tidspunkt på året, koster det 225 kroner per billett. Vil du ha VIP-sete kommer et tillegg som gjør at en familie på fire må ut med 1060 kroner for å se film allerede før de har vært innom kioskene. Prisene ved Odeon har fått mye oppmerksomhet, men allerede ser vi at kjøpekraften ikke lar seg påvirke av prispolitiet. Det neste som kommer, om man skal tro den internasjonale utviklingen, er massasje- og liggestoler i kinosalene og egne servitører i salene. Odeon legger heller ikke skjul på at de er «Made in USA», som de selv sier. SF Kino ble nylig kjøpt opp av Storbritannias ledende kinokjede Odeon, som igjen er eid av amerikanske AMC Theaters. De er ikke bare størst på kino i USA, men på verdensbasis, og er i seg selv eid av den kinesiske multinasjonale giganten Wanda Group som spesialiserer seg på å omgjøre lukrative eiendommer til kjøpesentre og kinomakt. Med andre ord, Odeon Storo er et bitte lite ledd i en nådeløst kommersiell kjede bygget for profitt, ikke for kulturell kapital.

Konkurrenten Nordisk Film kino i Oslo har rustet opp Colosseum kino med bedre stoler, bedre lerret og lyd. På Ringen kino har de innført luksuskonseptet «Supreme», og 4DX-salen der actionfilmene bokstavelig talt blir fysisk følbare. Men oppgraderingen skjuler ikke at Nordisk Film Kino i Oslo har store utfordringer. De 6000 setene de har totalt, har på langt nær vært nok til å fylle etterspørselen på store eller populære filmer. Dette har ført til at nye filmer blir satt på vent, og at andre filmer – i det man kaller kvalitetssjiktet – prisbelønte fra Oscar eller Cannes – er blitt programmert på formiddagen, svært sen kveldstid eller andre tidspunkter hvor det å gå på kino ikke er forenelig med en travel hverdag eller fellesopplevelser. Ifølge Aftenposten er det blitt flere titler på Oslos kinoer siden kommunen solgte, men problemet er at nedbyggingen av kinotilbudet generelt og mangelen på nyetableringer har ført til en flaskehalseffekt. Når Odeon utvider Oslos setekapasitet med 1.700 plasser, vil konkurransen bli knallhard.

Filmene som kinoene i Oslo nå velger å si nei til, er det ingen distributør som tør ta inn for visninger andre steder i landet heller. Hos begge de kommersielle, internasjonale kinokjedene vil bunnlinja være enerådende. Slaget utenfor popkornskapene vil derfor stå om de mest populære og spektakulære filmene, blockbusterne, (de amerikanske) animasjonsfilmene og de brede barne- og familiefilmene. Jo da, begge kjedene vil vise kvalitetsfilm og smalere norske filmer, for ingen vil ha det på seg at de svikter filmkulturen. Men de filmene vil du neppe finne på «sjuern» eller i Luxe når konkurransen drar seg til.

Mer fra: Debatt