Nyheter

Jernbanereformen: Fragmentering av ansvar ... og ... Kostnadsøkning på skinner. - Sporene fra UK skremmer ...

Fersk erfaring fra UK: "UK rail passenger satisfaction falls to lowest level since 2007." "Fragmented railways will never work, public or private." "As long as Britain’s trains and infrastructure are run as separate entities, the chaos will continue."

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

15. juni 2015 vedtok Høyre, Frp, Venstre og KrF "Jernbanereformen".

Et nytt direktorat er blitt opprettet  ... Jernbanedirektoratet.

FØR hadde vi NSB og Jernbaneverket (som ble utskilt fra NSB i 1998).

Nå har vi også under "Jernbanereformen"et nesten uendelig antall NYE selskaper:

Vi har ... sålangt:

- Jernbanedirektoratet

- NSB

- BaneNOR SF

- Entur AS

- Norske Tog AS

- Spordrift AS

- Mantena AS

Dette blir det ihvertfall SYSSELSETTING av ... Direktører, Ledere og Sekretærer. Og bilkjøp.

I følge Dagsavisen 8. januar 2019 er det direktører for:

- Digitalisering og teknologi

- Virksomhetsstyring

- Kunde og trafikk

- Kommunikasjon og samfunnskontakt

- Materiell

- Utbygging

- Infrastruktur

- Eiendom

- Økonomi og finans

- Kombinert mobilitet

- Digitale tjenester

- Marked

- Betjent service

- Jernbanestrategi

- Persontrafikkavtaler

- Organisasjon

- Marked og samfunn

- Infrastrukturavtaler

- Juridisk

Hadde det enda vært billigsalg på direktører ... men det er motsatt.

Direktører i statlige bedrifter leder noen ganger an i lønnsutviklingen.

Elisbeth Enger i Jernbaneverket hadde 1, 2 Mkr i årslønn.

Gorm Frimannslund har 2,8.

Dagsavisen angir videre:

"I oktober 2016 uttalte daværende samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp), at gjennomføringen av jernbanereformen ville koste «noen hundretalls millioner alt i alt». 
I underkant av to år senere kunne Samferdselsdepartementet opplyse til Dagsavisen at den totale kostnaden ville komme på 1,3 milliarder kr."

Javel , da har vi kostnadsøkning på 1,3 millirder ...

Men effekten ellers?

Hva med:
- Oppdeling i mange biter av et innbyrdes avhengig fagområde

- Fragmentering av overordnet ansvar

- Møtevirksomhet for koordinering og løsning av problemer som griper inni hverandre


Gjelder ikke lenger at ...  Jo flere kokker dess mere søl?

I UK har man erfart det.

Der er fragmenteringen av jernbanetilbudet kommet lengst.

For bare noen dager siden kunne The Guardian opplyse (29. januar 2019):

"UK rail passenger satisfaction falls to lowest level since 2007."
"Watchdog says fundamental change needed with more than one in five passengers dissatisfied."

Passasjerene i UK har ikke vært så misfornøyde siden 2007.

Og en erfaren analytiker der uttaler (The Guardian 21. september 2018).

"Fragmented railways will never work, public or private." 
"As long as Britain’s trains and infrastructure are run as separate entities, the chaos will continue."

HVIS BARE det TEKNISKE i norsk jernbane hadde vært på plass.

Oppdatert og moderne.

MEN ... TU (Teknisk Ukeblad) angir 5. oktober 2018:

"Bane Nor: Det mangler jernbane-vedlikehold for 19 milliarder kroner. 
Og behovet øker med 3,5 milliarder hvert år.
Flere kontaktledningsanlegg går ut på dato samtidig."

Her er det bare å grue seg til bikkjeslagsmålet mellom partene når det har gått galt.

I UK har man flere slike eksempler. Aktørene/Leverandørene skylder på hverandre.

Det spørs virkelig om "Jernbanereformen" i Norge er veien videre.

Det må ihverfall ikke forseres løsninger som ikke kan reverseres når man ser hvor galt det tegner.

Skudeneshavn 6. februar 2019

Jan Marton Jensen

Mer fra: Nyheter