15. juni 2015 vedtok Høyre, Frp, Venstre og KrF "Jernbanereformen".
Et nytt direktorat er blitt opprettet ... Jernbanedirektoratet.
FØR hadde vi NSB og Jernbaneverket (som ble utskilt fra NSB i 1998).
Nå har vi også under "Jernbanereformen"et nesten uendelig antall NYE selskaper:
Vi har ... sålangt:
- Jernbanedirektoratet
- NSB
- BaneNOR SF
- Entur AS
- Norske Tog AS
- Spordrift AS
- Mantena AS
Dette blir det ihvertfall SYSSELSETTING av ... Direktører, Ledere og Sekretærer. Og bilkjøp.
I følge Dagsavisen 8. januar 2019 er det direktører for:
- Digitalisering og teknologi
- Virksomhetsstyring
- Kunde og trafikk
- Kommunikasjon og samfunnskontakt
- Materiell
- Utbygging
- Infrastruktur
- Eiendom
- Økonomi og finans
- Kombinert mobilitet
- Digitale tjenester
- Marked
- Betjent service
- Jernbanestrategi
- Persontrafikkavtaler
- Organisasjon
- Marked og samfunn
- Infrastrukturavtaler
- Juridisk
Hadde det enda vært billigsalg på direktører ... men det er motsatt.
Direktører i statlige bedrifter leder noen ganger an i lønnsutviklingen.
Elisbeth Enger i Jernbaneverket hadde 1, 2 Mkr i årslønn.
Gorm Frimannslund har 2,8.
Dagsavisen angir videre:
Javel , da har vi kostnadsøkning på 1,3 millirder ...
Men effekten ellers?
Hva med:
- Oppdeling i mange biter av et innbyrdes avhengig fagområde
- Fragmentering av overordnet ansvar
- Møtevirksomhet for koordinering og løsning av problemer som griper inni hverandre
Gjelder ikke lenger at ... Jo flere kokker dess mere søl?
I UK har man erfart det.
Der er fragmenteringen av jernbanetilbudet kommet lengst.
For bare noen dager siden kunne The Guardian opplyse (29. januar 2019):
Passasjerene i UK har ikke vært så misfornøyde siden 2007.
Og en erfaren analytiker der uttaler (The Guardian 21. september 2018).
HVIS BARE det TEKNISKE i norsk jernbane hadde vært på plass.
Oppdatert og moderne.
MEN ... TU (Teknisk Ukeblad) angir 5. oktober 2018:
Her er det bare å grue seg til bikkjeslagsmålet mellom partene når det har gått galt.
I UK har man flere slike eksempler. Aktørene/Leverandørene skylder på hverandre.
Det spørs virkelig om "Jernbanereformen" i Norge er veien videre.
Det må ihverfall ikke forseres løsninger som ikke kan reverseres når man ser hvor galt det tegner.
Skudeneshavn 6. februar 2019
Jan Marton Jensen