Debatt

Hovinbyen trenger infrastruktur

Oslo kommune har høye ambisjoner for utbyggingen av Hovinbyen. OBOS skal i gang med å bygge en miljøvennlig og grønn by på Ulven i Oslo.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

For å få til dette er vi avhengige av at politikerne prioriterer boligbygging foran andre interesser, og investerer i infrastruktur som er nødvendig for ny byutvikling. En etablering av T-baneforbindelse fra Økern via Ulven til Breivoll, samt ny lang Manglerudtunnel, står øverst på OBOS sin ønskeliste.

Et tungt industrielt område på Ulven i Oslo skal forvandles til en grønn oase der folk flest kan trives – og få mulighet til å leve et godt liv i en grønn hverdag. Det passer fint med byrådets visjon for Oslo; En grønnere by. For vår del handler ikke det bare om å bygge miljøvennlige hus, men om å legge til rette for at alle som flytter til Ulven kan ta miljøvennlige valg – hver dag.

Nå er Ulven et stort område med nærings- og lagerlokaler. Men en dag skal Ulven gi plass til mer enn 3000 boliger og kanskje opp mot 5000 arbeidsplasser – for folk flest. Og folk flest ønsker å bo på trivelige steder med fine uteområder. Et sted som er tilrettelagt for en bærekraftig livsstil. Det krever innsats fra oss, men vi er også avhengige av stabile rammebetingelser, rask offentlig saksbehandling, offensive investeringer og tillit fra myndighetene.

Ulven ligger bare 3,8 kilometer fra sentrum. En T-banestasjon på Ulven ligger inne i kommuneplanen som ble vedtatt i 2015. Det er vi glade for.

T-bane er et godt og effektivt transportalternativ, og vil bidra til at folk flest kan bo på Ulven – uten å eie egen bil, særlig når tilbudet er godt supplert med busser. I luftlinje ligger Ulven bare noen kilometer fra knutepunktet Oslo S.

Nå foreslår imidlertid Jernbaneverket, Statens vegvesen og Ruter sammen i KVU Oslo-Navet å bygge trikketrasé på Ulven i stedet. Trikk på Ulven tror vi er en dårlig løsning. Først og fremst fordi trikk ikke er like effektivt for den som reiser. Men også fordi en slik endring i planene vil føre til at boligbyggingen tar lengre tid, og boligene følgelig blir dyrere. I planene er Ulvenveien regulert og tilpasset busser med egen trasé. Endres dette til trikk, er det flere planer som må endres. Da vil det ta lengre tid å bygge boligene som Oslo så sårt trenger for å møte befolkningsveksten og dempe prispresset.

Det er i etterkant av enigheten om Oslopakke 3 reist spørsmålstegn fra byrådet om Manglerudtunnelen virkelig skal realiseres slik som planlagt, med begrunnelse at slik utbygging vil føre til økt biltrafikk. MDG og byrådet må i det totale miljøregnestykket ta med seg de svært positive effektene en etablering av Manglerudtunnelen i lang versjon vil ha for lokalt miljø og klima langs traseen, samt store muligheter for å etablere ny, lite bilavhengig byutvikling. Kombinert med et lokk over en nedgradert Ulvensplitt, kan dette kanskje utløse over 1.500 nye boliger på Ulven alene.

OBOS tar ansvar for mer enn hvert enkelt bygg. Vi er en byutvikler som har og alltid har hatt en ambisjon om å legge til rette for gode bomiljøer. OBOS’ styrke er at vi kan tenke langsiktig uten å måtte vente på at boligene står ferdig før vi begynner å investere i samfunnsutvikling. Det handler om å skape identitet, gode bomiljøer og trivsel. Når OBOS bygger ut på Ulven, er det jo fordi vi har ambisjoner om å bygge noe som er bra, og som også vil være bra inn i framtida.

Som byutvikler skal vi ha store ambisjoner, men skal ambisjonene bli til virkelighet, må vi ha drahjelp gjennom stabile rammebetingelser, rask offentlig saksbehandling, offensive investeringer og tillit fra myndighetene.

Mer fra: Debatt