Debatt

Høyre uten tillit til lærerne

Høyres Saida Begum er kritisk til at byrådet gjør det mulig for den enkelte osloskole selv å bestemme om halvårsvurderingen til elevene gis muntlig eller skriftlig.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Halvårsvurderinger kommer i tillegg til en rekke andre tilbakemeldinger til elever og foresatte på hvordan eleven gjør det i forskjellige fag.

I 2005 innførte det tidligere Høyre-byrådet et absolutt krav om at halvårsvurderingen skulle ha skriftlig form, et krav mange av Oslos lærere og rektorer finner lite hensiktsmessig for elevenes læring, og som representanter i Utdanningsforbundet har identifisert som en byråkratisk tidstyv. Dette vet vi, for vi har undersøkt det.

Begums innlegg avslører en urovekkende mistillit til rektorer og lærere, et forenklet og snevert syn på det som skjer i alle klasserommene i Oslo hver eneste dag, og en motvilje mot å fjerne tidstyvene i skolen som står i veien for lærerens arbeid til beste for elevene. Systemet med tvungen skriftlighet er grundig evaluert. Svarene fra nesten 100 rektorer og over 1000 lærere viser ulike oppfatninger av hvor vellykket skriftlighet i halvårsvurderingen er. Det Begum i realiteten argumenterer for, er å tvinge for eksempel 32 % av rektorene og 69 % av lærerne på 1.–4. trinn til å bruke en vurderingsform de ikke mener er det beste for elevenes læring.

Osloskolen har fantastisk dyktige lærere og rektorer som ser barna, som skaper trygge rammer for læring, som bygger relasjoner og som støtter opp under barnas faglige utvikling. Det er dette som er lærergjerningen, som alle lærere føler seg forpliktet til og som de brenner for! Og det er i dette bildet Begum ønsker å tvinge et byråkratisk formkrav ned i hvert eneste klasserom.

Alle elever har rett på vurdering, det er opplæringsloven svært tydelig på. Målet med vurdering er å skape best mulig læring, ikke å standardisere eller sentralstyre formen på den. Lovens vurderingskrav gjelder uansett, men byrådet stoler på rektorene og lærerne, de kjenner sine elever og foresatte best.

Begum viser en overdreven tro på denne spesifikke tilbakemeldingen elevene får to ganger i året og den effekten den har på læring. Viktigere enn disse tilbakemeldingene er det som skjer i det daglige. Når elever etterlyser vurdering, ønsker de tilbakemelding onsdag på noe de gjorde tirsdag. De ønsker ikke tilbakemelding i desember på det de gjorde i oktober.

Dagens byråd verdsetter mangfold og variasjon og har tillit til lærerne. Det er synd at Høyre mener at å sette «skolebarna først» er å bestemme at alle skoler må hoppe i samme takt.

Mer fra: Debatt