Debatt

Grensekryssende klimakutt

CO2 gevinsten er størst om vi setter fart på utvidelsen av kapasiteten for fjerntog og godstog med vekt på transport mellom Norge og Sverige.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Ingen kan gjøre alt, men alle kan gjøre litt. Denne strofen er en gjenganger når vi snakker om klima. Da må også miljøvalgene være mulige å ta. Vi er avhengig av en regjering som makter å legge til rette for at du, jeg, næringsliv og storsamfunn skal kunne ta de rette valgene. Bare slik kan vi sammen kutte nok til at det monner.

Stortinget behandlet i april Regjeringens melding om «Klimastrategi for 2030 – norsk omstilling i europeisk samarbeid». Den skal gi svar på hvordan vi skal nå klimamålene med kutt av 40 prosent CO2 utslipp innen 2030. Kutt i transportsektoren er viktig i strategien, men verken i stortingsmeldinga eller i NTP er virkemidlene på plass for å nå målene.

Vi vet at jernbanesatsing er miljøvennlig. Det må legges til rette for at flere velger tog fremfor fly, og at næringslivet velger tog fremfor veg når de skal frakte varer. Vi vet at det tar lang tid å få plass nye traseer og utviklingen av jernbanenettet. Derfor er det viktig at regjeringen nå kommer på banen og ser dette som en miljøinvestering.

CO2 gevinsten er størst om vi setter fart på utvidelsen av kapasiteten for fjerntog og godstog med vekt på transport mellom Norge og Sverige. Den aller viktigste baneforbindelsen til utlandet går over Kongsvinger. For å oppnå målet om utslippsreduksjoner på 35–40 prosent er det helt avgjørende at banetransportene mellom Norge og Sverige får høyere prioritet. I tillegg til å redusere CO2 utslipp vil en slik satsing på bane være til nytte for hele landet. Gardermoen trenger en baneforbindelse til utlandet, og det vil være et alternativ som er konkurransedyktig på reisetid med fly mellom Oslo og Stockholm.

Her ligger det til rette for at vi relativt raskt kan investere, og bygge der sporene allerede går i dag. Det er mer miljøvennlig og billigere enn å legge nye traseer. Mer gods over på jernbane, og utbedringer vil gi rask effekt. Når ett tonn gods skal transporteres med et utslipp på en kilo CO2 kan en lastebil kjøre 20 km, et skip 200 km, mens et el-tog 9000 km. Økonomisk er det også lønnsomt med en løsning for Oslo – Stockholm over Gardermoen og Kongsvinger: antatt nytte for persontrafikken er på 34 milliarder kroner og for godstrafikken 17,3 milliarder. En fremtidsrettet jernbanetrasé øst for Alnabru og Gardermoen vil bidra til å dempe kaos, kork og kø gjennom Oslo og at man raskere når mål om utslippskutt fra transportsektoren. Kjør på for grensekryssende klimakutt!

Mer fra: Debatt